Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. L’analyse de l’activité verbale enseignante dans la conduite d’un débat en sciences. p. 211-222.
Auteur : Vinatier Isabelle
Résumé
L’auteur présente une recherche pluridisciplinaire sur l’enseignement des sciences, et notamment sur la gestion par les professeurs des débats entre élèves en classe. Abstract We are offering an analysis of verbal co-activity between teachers and pupils in the framework of debates during science lessons in primary schools. To achieve this, we combine the didactic analysis of these sessions (D. & Ch. Orange) with an analysis oriented towards the interplay of the subjectivity of all present. We base our research on a theory of human activity (G. Vergnaud) combined with an interactional linguistic theory (C. Kerbrat-Orecchioni). We evaluate the effect of the professional’s experience on the dynamics of the exchange at hand.
Notes
Chapitre des actes de la 14e Ecole d’été de didactique des mathématiques Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques.
Données de publication
Éditeur La Pensée Sauvage éditions Grenoble , 2009 Collection Recherches en didactique des mathématiques Format 19 cm x 27 cm, p. 211-222 Index Bibliogr. p. 221-222
ISBN 2-85919-256-5 EAN 9782859192563 ISSN 0991-4250
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier
Classification