Les mathématiques éclairées par l’histoire. Calcul indien : la règle de trois, toute une histoire. p. 33-50.

English Title : Indian Calculation: The Rule of Three – Quite a Story…

Résumé

Après avoir présenté le contexte historique, l’auteure décrit une activité que l’enseignant peut exploiter avec des collégiens ou des lycéens de diverses façons (histoire, culture scientifique, calcul).

Voici le plan du chapitre :
– La règle de trois, de nos jours
– Une approche par les textes historiques
– Une histoire très ancienne
– La phase indienne
– La règle de trois composée
– Et l’histoire continue
– La phase occidentale

Abstract

The « rule of three » is a basic tool in proportionality problems, but its place in French education and its presentation have varied throughout time. The origin of the name is also uncertain: some see it in the fact that three stages are needed to write out the reasoning for the proportionality using the unitary method, others see the fact that three quantities are known and the fourth is to be found. In classes of students from 12 to 14 years of age, the reading of extracts from Indian texts in Sanskrit in which the rule trairâshika (relating to three quantities) is used, shows the algorithmic aspect of this rule. However, in the Indian texts, the values involved in the calculations had very specific names, which reflected the underlying reasoning of proportionality, whether it was for the basic rule of three or the associated rules. These names have not been retained in the handing down of texts in the West and the formulae have become less precise.

Notes

Chapitre de l’ouvrage Les mathématiques éclairées par l’histoire.
Il est également paru traduit en anglais dans Let History into the Mathematics Classroom.

Données de publication

Éditeur Vuibert, ADAPT Editions Paris , 2012 Format 16 cm x 24 cm, p. 33-50 Index Bibliogr. p. 49-50

ISBN 2-311-00861-7 (Vuibert) – 2-35656-029-7 (ADAPT) EAN 9782311008616 (Vuibert) – 9782356560292 (ADAPT)

Public visé enseignant, formateur Niveau 3e, 4e, 5e, 6e, collège Âge 11, 12, 13, 14

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification