Proceedings of the HPM 2000 Conference. Vol. 2. The Introduction of History of Mathematics in Norwegian schools. p. 27-30.
(L'introduction de l'histoire des mathématiques dans les écoles norvégiennes.)
Auteur : Smestad Bjorn
Résumé
Cet article analyse les récentes tentatives pour introduire l’histoire des mathématiques dans les Écoles norvégiennes. Après quelques remarques générales, il se concentre sur l’impact de ces tentatives dans les manuels norvégiens. L’introduction de l’histoire des mathématiques dans l’enseignement des mathématiques peut être décidée à plusieurs niveaux. Bien entendu, chaque enseignant (ou groupe d’enseignants) peut décider d’inclure l’histoire des mathématiques dans son enseignement, s’il a l’intérêt et les connaissances nécessaires. Il en est de même des rédacteurs de manuels scolaires. En Norvège, le gouvernement peut décider d’inclure l’histoire des mathématiques dans le programme, mais pour que cet enseignement présente un intérêt, les élèves doivent adhérer au contenu et les enseignants doivent avoir une certaine connaissance. Abstract In this paper, I will discuss recent attempts at introducing history of mathematics in Norwegian schools. After giving some general comments, I will focus on the impact these attempts have had on Norwegian textbooks. The introduction of history of mathematics in mathematics education can be decided on several levels. Of course, individual teachers (or groups of teachers) may decide to include history of mathematics in their teaching, if they have the necessary interest and knowledge. Textbook writers may introduce history of mathematics in their textbooks. This is also
dependent on their interest and knowledge. Or (at least in Norway) the government may decide to include history of mathematics in the curriculum. (In Norway, « the curriculum » is stated in one big book, set and published by the government). (In theory, pupils could also demand historical information. To work, however, that would depend on the interest of both pupils and teachers, as well as a certain knowledge on the part of the teachers).
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2000. Vol. 2.
Données de publication
Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format p. 17-26 Index Bibliogr. p. 23-26
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification