L’enseignement des mathématiques : des Repères entre Savoirs, Programmes et Pratiques. Eclairages historiques pour l’enseignement de l’analyse. p. 109-122.
English Title : What history has to say to us about the teaching of analysis. (ZDM/Mathdi)
Auteur : Friedelmeyer Jean-Pierre
Résumé
Dans cet article, l’auteur milite pour l’introduction d’une perspective historique dans l’enseignement de l’analyse. Abstract A number of reforms have taken place in the teaching of mathematics over the past thirty years in France, most particularly in the teaching of analysis. These reforms have attempted, apparently in vain, to reconcile two imperatives: the need for rigour, proper to all mathematics education, and a pedagogic requirement for understanding and the transmission of meaning. But since meaning concerns ideas which have to do with infinity (irrational numbers, the infinitely small, infinitely large, limits, ..) intuition, which is necessary for appreciating meaning, comes up against contradictions, and is incapable of a full appreciation of the conceptual richness of the ideas that mathematicians have developed over time in the field of analyses. The solution which seems to have been adopted in latter years has been to largely abandon the idea of teaching meaning, in favour of methods which are essentially numerical, but which give the illusion of rigour. But such rigour as there is, occurs only in dispersed islands, preventing any appreciation of a global and structured meaning, in favour of purely formal rules. Another solution seems possible, which preserves our concern with meaning, while at the same time structuring the mathematical thinking of the students in a coherent and rigorous way: this consists in setting mathematics and its teaching in a historical context. In this way, the meaning and the rigour of mathematics are no longer absolute, contradictory or inaccessible, but are interactively constructed, along with the student’s mathematical insight, by a process which is dynamic and living. (ZDM/Mathdi)
L’article commence par un rappel de l’évolution des programmes d’analyse dans les lycées.
L’auteur montre que les « variations, hésitations, inflexions, manifestent une contradiction fondamentale entre deux impératifs aussi contraignants l’un que l’autre et dont le révélateur est justement l’infini ». Ce sont d’une part un impératif pédagogique : « enseigner des notions qui parlent à l’élève », d’autre part un impératif de rigueur : « nécessité de présentation précise et rigoureuse de définitions et de théorèmes mettant en jeu l’infini ». La solution qu’il propose est d’ »assumer la contradiction en situant les mathématiques et leur enseignement dans l’histoire ».
Notes
Ce chapitre de l’ouvrage L’enseignement des mathématiques : des Repères entre Savoirs, Programmes et Pratiques est également paru dans Repères-IREM n° 13.
Données de publication
Éditeur TOPIQUES éditions Metz , 1996 Format 16 cm x 24 cm, p. 109-122 Index Bibliogr. p. 122-122
ISBN 2-87796-004-8 EAN 9782877960045
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 1re, 2de, lycée, terminale Âge 15, 16, 17
Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier
Classification