Annales de didactique et de sciences cognitives. V. 9. p. 175-203. Contribution à l’étude des modes de traitement de la validité de l’implication par de futurs enseignants de mathématiques.
English Title : Contribution to the investigation of how future mathematics teachers process specific implication cases. (ZDM/Mathdi)
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Auteurs : Rogalski Janine ; Rogalski Marc
Autre nom d’auteur : Rogalski-Muret Janine
Résumé
L’étude concerne le traitement logique d’implications par des étudiants préparant le CAPES. Dans des tâches d’évaluation de la validité d’implications, quel type d’usage de la logique mobilisent-ils ? Des implications de différentes formes ont été utilisées et ont permis de définir des profils individuels : le profil « logique » est le seul stable, mais il est minoritaire. Les profils permettent certaines anticipations qualitatives. On envisage les effets que l’enseignement universitaire et la formation des maîtres pourraient avoir sur des évolutions de ces profils. Abstract The paper presents a set of results about how do advanced mathematics students (applying to be mathematics teachers) process with specific implication cases. The aim is to identify, if they exist, the kind of organisation in the use of logic in theirs evaluating the truth value of implications. Several types of implications were used, for identifying factors involved in the management of the premise. Students’profiles were defined depending on the orientation of their answers to factual not computable implications with (always) false premise: ‘Logic'(‘the assertionis true as the hypothesis is false’), ‘Relevance'(‘the assertion is stupid’, ‘non sense’), ‘Falseness'(‘hypothesis always false, then assertionfalse’), ‘ND'(non dominant type of answer). The profiles were related to answers to other types of implications, including computable (mathematical) implications, with premise always false or predicates false for some values (‘hors-sujets’: Legrand, 1990). Two populations were compared (107 students in 1999, 71 in 2001). Globally, the distribution of profiles was similar in the two groups; answers to most of mathematical items differ depending on the profile. The ‘logic’profile was the only one with stable correct responses: it was a minority. Profiles seem to be relatively stable individual properties, enabling some qualitative anticipation as regarding their answers to a series of tests. Even if advanced mathematics students were more logical than subjects questioned in psychology experiments, the frequency of inefficient profiles (‘falseness’and ‘ND’) led to discuss how profiles could be changed, through scholar teaching and during teachers training. (ZDM/Mathdi)
Notes
Consultez les autres articles du Volume 9 qui contient la seconde partie des contributions du colloque Argentoratum 2002.
La revue « Annales de didactique et de sciences cognitives » publie des articles de recherches en didactique des mathématiques propres à développer et à stimuler la réflexion sur l’enseignement des mathématiques en direction de tous les types de publics : écoliers, lycéens, étudiants et enseignants en formation.
Données de publication
Éditeur IREM de Strasbourg Strasbourg , 2004 Format 17 cm x 23 cm, p. 175-203 Index Bibliogr. p. 195-196
ISSN 0987-7576
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type article de périodique ou revue Langue français Support papier
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