Let History into the Mathematics Classroom. Angles in Secondary School: Surveying and Navigation. p. 1-15.
(Les angles au collège : arpentage et navigation.)
Auteur : Guichard Jean-Paul
Résumé
Ce texte présente une expérience d’enseignement en sixième (chapitre angles) avec une perspective historique. Abstract This chapter describes an approach to teaching angle at the beginning of secondary school. Its implementation and its explanation are enriched by historical enquiry using: an article in the Encyclopédie of Diderot and d’Alembert; an extract from the Elémens de Géométrie by Clairaut; early problems from navigation; the measurement of inaccessible distances taken from early guides. For preparing the teaching material, two older school textbooks were consulted. The historical approach suggested refocusing the teaching of angle on the idea of magnitude, using a functional definition and privileging the measurement of angles. Learning had meaning and sense for the students based on activities which, for the most part, were taken from historical documents, namely: constructing the compass rose, drawing spirals, calculating inaccessible distances and finding navigation routes. Through this the students met the bisection and trisection of an angle. The chapter provides a double interest for the history of mathematics: showing the source of the knowledge taught and for understanding the purpose of what is taught.
La recherche du sens du mot « angle » est une invitation à ouvrir l’Encyclopédie de Diderot et d’Alembert. La réflexion sur l’enseignement des angles est éclairée par les « éléments de géométrie » de Clairaut. Enfin la navigation et la mesure des grandeurs inaccessibles donnent des exemples d’utilisation du concept d’angle.
Notes
Chapitre de Let History into the Mathematics Classroom.
Ce texte est une traduction du texte paru dans De grands défis mathématiques d’Euclide à Condorcet.
Données de publication
Éditeur Springer International Publishing Cham , 2017 Collection History of Mathematics Education Format 18 cm x 26 cm, p. 1-15 Index Bibliogr. p. 14-15
ISBN 3-319-57149-4 EAN 9783319571492 ISSN 2509-9736
Public visé enseignant, formateur Niveau 6e, collège Âge 11
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification