Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques. L’analyse de l’activité verbale enseignante dans la conduite d’un débat en sciences. p. 211-222.

Résumé

L’auteur présente une recherche pluridisciplinaire sur l’enseignement des sciences, et notamment sur la gestion par les professeurs des débats entre élèves en classe.

Abstract

We are offering an analysis of verbal co-activity between teachers and pupils in the framework of debates during science lessons in primary schools. To achieve this, we combine the didactic analysis of these sessions (D. & Ch. Orange) with an analysis oriented towards the interplay of the subjectivity of all present. We base our research on a theory of human activity (G. Vergnaud) combined with an interactional linguistic theory (C. Kerbrat-Orecchioni). We evaluate the effect of the professional’s experience on the dynamics of the exchange at hand.

Notes

Chapitre des actes de la 14e Ecole d’été de didactique des mathématiques Nouvelles perspectives en didactique des mathématiques.

Données de publication

Éditeur La Pensée Sauvage éditions Grenoble , 2009 Collection Recherches en didactique des mathématiques Format 19 cm x 27 cm, p. 211-222 Index Bibliogr. p. 221-222

ISBN 2-85919-256-5 EAN 9782859192563 ISSN 0991-4250

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification