Recherches en didactique des mathématiques. Vol. 18/1. p. 103-108. Notes de lecture. A propos de Windows on mathematical meaning. Learning cultures and computers.

English Title : Windows on mathematical meaning. Learning cultures and computers.

Résumé

Cet article est une analyse critique de l’ouvrage « Windows on mathematical meaning. Learning cultures and computers. Dordrecht » écrit par Richard Noss, Celia Hoyles et publié chez Springer en 1996 (275 p., ISBN 0-7923-4073-6, Mathematics Education Library, v. 17).

Abstract

This book intends to challenge some of the conventional wisdoms on the learning of mathematics. They use the computer as a window onto mathematical meaning-making, drawing together the threads of their individual and collaborative research over more than a decade. The pivot of their theory is the idea of webbing, which explains how someone struggling with a new mathematical idea can draw on supportive knowledge and reconciles the individual’s role in mathematical learning with the part played by epistemological, social and cultural forces.

Notes

Recherche en Didactique des Mathématiques (RDM) est la revue de l’Association pour la Recherche en Didactique des Mathématiques (ARDM).

Données de publication

Éditeur La Pensée Sauvage éditions Grenoble , 1998 Format 14 cm x 22 cm, p. 103-108

ISBN 2-85919-142-9 ISSN 0246-9367

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type article de périodique ou revue Langue français Support papier

Classification