Proceedings of the HPM 2000 Conference. Vol. 1. Teacher’s teaching belief and theirKnowledge about the History of Negative Numbers. p. 89-98.
(Les croyances des enseignants et leurs connaissances sur l'histoire des nombres négatifs.)
Auteur : Hsieh Feng-Jui
Résumé
Actuellement, à Taïwan, les professeurs du secondaire ont l’habitude d’enseigner à leurs étudiants en mathématiques uniquement ce qui sera nécessaire pour les examens d’entrée. D’après ses expériences de contact avec des milliers de professeurs de mathématiques de l’enseignement secondaire, l’auteur pense que la plupart d’entre eux ne considèrent pas vraiment la valeur des mathématiques, et ne réfléchissent pas sérieusement à la raison pour laquelle ils enseignent de telles mathématiques. Leurs croyances sur les mathématiques et leur enseignement proviennent principalement de leurs expériences d’apprentissage au niveau du secondaire, et il est difficile d’élargir ou de changer leurs croyances. À cet égard, la présente étude a été élaborée pour déterminer si la connaissance de l’histoire des mathématiques peut modifier les croyances des enseignants du secondaire en ce qui concerne les mathématiques et leur enseignement. De plus, on a également été étudié la possibilité pour les enseignants du secondaire d’apprendre l’histoire des mathématiques. Le nombre négatif a été choisi pour être le sujet de mathématiques pour cette recherche : une enquête qualitative mise en œuvre dans une classe normale avec 24 professeurs de mathématiques enseignant à ce niveau, avant et après un apprentissage sur l’histoire des nombres négatifs Abstract Currently in Taiwan, it is the practice for secondary school teachers to teach their mathematics students only that information, which will be needed for the entrance examinations. From my experiences of contacting with thousands of secondary school mathematics teachers, I feel that most of them neither deeply consider the value of mathematics, nor thoroughly think about why they teach such mathematics in such ways. Their beliefs about mathematics and its teaching come mainly from their secondary school learning experiences, and it is hard to broaden or change their beliefs. For this sake, the present study was emerged to investigate whether the knowledge of mathematics history can cause changes to secondary school teachers’ beliefs about mathematics and its teaching. Moreover, the feasibility for secondary school teachers to learn the history of mathematics was also investigated. The negative number was chosen to be the mathematics topic for this research. The research was a qualitative inquiry that implemented in a natural classroom setting with 24 in-service secondary school mathematics teachers in the class. Some of the research results were described below. Before learning the history of negative numbers, many teachers’ beliefs about ‘what the negative number is’ included the element of ‘real life phenomena.’ The ‘reason for the negatives to exist’ and the ‘values of negative numbers’ were also elements in the teachers’ belief systems. However, the teachers not only seldom perceived negative numbers from the perspectives of history, but also rarely viewed why their students needed to learn negative numbers from the historical aspects. During the learning section, through teaching discourse as well as group discussion, the teachers of this study showed their surprises and struggles about the development of negative numbers. After the learning section, the teachers’ beliefs apparently changed. The historical view points emerged when the teachers described what the negative number was and also why their students need to learn negative numbers.
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2000. Vol. 1.
Données de publication
Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format p. 89-98 Index Bibliogr. p. 98-98
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification