Proceedings of the HPM 2000 Conference. Vol. 1. What Are Teachers’ Views of Mathematics – An Investigation of How They Evaluate Formulas in Mathematics. p. 99-112.
(Quels sont les points de vue des enseignants sur les mathématiques ? Une enquête sur la façon dont ils évaluent les formules en mathématiques.)
Auteurs : Hsieh Feng-Jui ; Hsieh Chia-Jui
Résumé
Les formules mathématiques sont généralement exprimées en symboles, mais elles devraient signifier davantage que leur seul aspect extérieur symbolique. Les formules mathématiques ont en quelque sorte décrit les conditions ultimes du développement des règles mathématiques et généralisé les résultats des phénomènes mondiaux. Abstract Apparently, mathematics formulas are usually expressed in symbols, but there should be more meanings than only the outlook symbols of formulas. Mathematics formulas somewhat described the ultimate conditions of the development of mathematics rules and the generalized outcomes of the world phenomena. It is interesting to know if we dig deep into people’s views of mathematics formulas, will it give us more understanding of what people’s specific thoughts about mathematics? Therefore, the purpose of this study was to investigate teachers’ views of mathematics through their evaluations of mathematics formulas from the following three dimensions: the beauty of these formulas, the usefulness of these formulas, and the needs toward the history of these formulas. The subjects of this study consisted of 419 pre-service and in-service teachers. The questionnaire contained 5 questions about the views of mathematics formulas and provided 38 alternatives of mathematics formulas for the subjects to choice. All of the subjects were asked to fill out the questionnaire and 9 of them were interviewed afterwards to get deeper information of their views. The results of this study showed that teachers’ views differed in different groups; however, some of the formulas were popular for every group of teachers. Some characteristics were the keys to judge the beauties of formulas for the teachers, such as « symmetry and regularity, » « domain-overlapping, » « conciseness, » and so on. One prevailed view of teachers to judge the usefulness of formulas was « the function of the formulas toward solving mathematical problems. » Some hidden views of mathematics of the teachers were also found in this study.
Il est intéressant de savoir si, en creusant profondément sur la vision des formules mathématiques par les gens, cela nous donnera une meilleure compréhension des pensées spécifiques des gens sur les mathématiques? Par conséquent, le but de cette étude était d’étudier les vues des enseignants sur les mathématiques à travers leurs évaluations des formules mathématiques, dans les trois dimensions suivantes: la beauté de ces formules, l’utilité de ces formules, et le besoin de connaître l’histoire de ces formules.
Les sujets de cette étude comprenaient 419 enseignants en formation et en service.. Les résultats de cette étude ont montré que les opinions des enseignants différaient selon les groupes. Cependant, certaines formules étaient populaires pour chaque groupe d’enseignants. Certaines caractéristiques étaient des points-clés pour juger de la beauté des formules pour les enseignants, comme «symétrie et régularité», «chevauchement de domaines», «concision», etc. Une opinion dominante des enseignants pour juger de l’utilité des formules était «la fonction des formules pour résoudre les problèmes mathématiques.» Certaines idées cachées des enseignants sur les mathématiques ont également été trouvées dans cette étude.
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2000. Vol. 1.
Données de publication
Éditeur Department of Mathematics, National Taiwan Normal University Taipei , 2000 Format p. 99-112 Index Bibliogr. p. 111-111
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification