History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. About different kinds of proofs encountered specifically in arithmetic (Fermat’s Little Theorem). p. 489-499.

(Sur différents types de démonstrations rencontrées spécifiquement en arithmétique (petit théorème de Fermat).)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteurs : Bühler Martine ; Michel-Pajus Anne
Autre nom d’auteur :  Michel-Pajus Annie

Résumé

Ce texte est une version réduite en anglais de l’article de Mnémosyne n° 19.

Abstract

One of the interesting aspects of arithmetic is that mathematical proofs can be constructed without needing a large theoretical arsenal. These proofs are supported by reasoning of a certain subtlety, playing with the notions of infinity and the absurd, and hence non-trivial results can be obtained. This reasoning is easily accessible intuitively because it relates to the integers, giving arithmetic a specific formative character to students undergoing their apprenticeship in proof.
The history of mathematics offers us a large choice of proofs, some more formal, some less, some further from intuition, some closer. We have, moreover, commentaries by mathematicians regarding the elegance or the rigour of certain of these proofs, to which we can refer.
The corpus of texts we have chosen for reading revolves around « Fermat’s Little Theorem » which is part of the final programme in secondary school. The basic theoretical baggage is then limited to a single property which appears in different forms – Euclid’s Lemma, Gauss’Theorem, The Fundamental Theorem of Arithmetic – according to one’s point of view and to the context. The essential core of these methods of
proof also manifests itself in different forms (infinite descent, the principle of recursion, the use of the smallest integer in a set of integers).

Notes

Chapitre des Actes de la cinquième université d’été (ESU 5).
Cet article est également paru dans le dossier Utilisation de l’histoire dans l’enseignement de l’arithmétique sous la rubrique « Groupes de travail »>M.:A.T.H. (Histoire des Mathématiques) du site de l’IREM de Paris.

Données de publication

Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 489-499 Index Bibliogr. p. 498-499

ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification