History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. History and Epistemology of Calculus and Algebra, Celebrating Leonhard Euler’s Tercentenary. Cooperative Learning and Effectiveness of Perspective Teacher Training. p. 431-440.

(Histoire et épistémologie du calcul et de l'algèbre, célébrant le tricentenaire de Leonhard Euler. Apprentissage coopératif et efficacité de la formation des futurs enseignants.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Cet article est le compte rendu d’un atelier, sur le rôle de l’histoire et de l’épistémologie des mathématiques dans la formation initiale des enseignants. Les animateurs ont proposé quelques pages du traité d’Euler intitulé Vollstandige Anleitung zur Algebra (dans l’édition anglaise de 1828, et dans l’édition française de 1807) sur les équations diophantiennes comme matériel de départ pour planifier une leçon pour les futures enseignants. Ensuite, une autre question a été soumise aux participants: la discussion sur l’opportunité de fournir une analyse socioculturelle des différentes preuves d’un «même théorème» produit à différents moments et situations.
Le cas analysé concernait l’infinité des nombres premiers, à savoir les Euclide, les Kummer, les preuves classiques d’Euler et la récente preuve de Seidak.

Abstract

In this workshop we proposed an exchange of ideas about the role of history and epistemology of mathematics in perspective teachers training. We have made reference to some historical references, in order to celebrate the third centenary of Leonhard Euler’s birth (1707). Both the authors have been in the situation of giving a 20 hours teachers training course for the « Scuola di Specializzazione per l’Insegnamento Secondario » at the University of Udine (Italy), so they have moved from their own experience. They considered some pages from Euler’s treatise entitled Vollstandige Anleitung zur Algebra (proposed both in the English 1828 edition, and in the French 1807 edition) about Diophantine equations as starting material to plan a lesson for perspective teachers. Then, another issue has been submitted to participants: the discussion about the opportunity to provide a socio-cultural analysis of different proofs of a « same theorem » produced in different times and situations.

The case analysed concerned the infinity of prime numbers, namely Euclid’s, Kummer’s, Euler’s classical proofs, and the recent Seidak’s proof.

Notes

Chapitre des Actes de la cinquième université d’été (ESU 5).

Données de publication

Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 431-440 Index Bibliogr. p. 439-440

ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification