History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. Today’s Mathematical News Are Tomorrow’s History. Interweaving Math News Snapshots in the Teaching of High School Math. p. 535-546.
(Les mathématiques nouvelles d'aujourd'hui sont l'histoire de demain. Intercaler des "instantanés" de mathématiques actuelles dans l'enseignement au Lycée.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Movshovitz-Hadar Nitsa
Résumé
Les mathématiques scolaires ne reflètent généralement ni la nature toujours croissante du domaine, ni la lutte constante des mathématiciens pour établir de nouveaux résultats. Par conséquent, les diplômés du secondaire quittent l’école avec une mauvaise image des mathématiques, comme une discipline dans laquelle toutes les réponses sont connues, laissant peu de place à une exploration plus approfondie. Cette conception non-constructive des mathématiques est désormais diffusée auprès du public et fait que la majorité la déteste d’une part, tout en admirant aveuglément les gens bizarres qui la trouvent intrigante, d’autre part. Abstract School mathematics generally reflects neither the ever growing nature of the field, nor the steady struggle of mathematicians for establishing new results. Consequently, high school graduates leave school having the wrong image of mathematics as a discipline in which all answers are known, leaving little room for further exploration. This non-constructive conception of mathematics is henceforth spread around to the public and keeps the majority hating it on the one hand, while blindly admiring those weird ones who find it intriguing, on the other. Interweaving snapshots of mathematical news in the daily teaching of high school mathematics is proposed as a cure. This paper présents five different types of math news illustrated by fascinating and accessible examples for considering their interweaving as snapshots in the teaching of high school mathematics. ESU5 Prague workshop focused on this proposal. Participants collaborated looking for updated math news on the web, discussed the need, values and appropriate pedagogy for introducing math news in the classroom, and considered the dilemma and efforts involved in interweaving snapshots of mathematical news in the daily teaching of high school mathematics. This paper shares the main ideas and calls for international collaboration in coping with the dilemma. It claims the proposed idea to be worth the effort as it fits ESU Aim and Focus statement. Moreover, it is believed that the suggested approach can help boost teachers’ ego and self esteem as well as fight speedy burnout, so common among teachers after several years in the profession.
Il est proposé comme remède d’intercaler des « instantanés » de mathématiques nouvelles dans l’enseignement quotidien des mathématiques au secondaire. Cet article présente à cet effet cinq types différents de mathématiques nouvelles illustrées par des exemples fascinants et accessibles (comme celui du Sudoku).
Ce document reprend aussi les idées principales de la discussion au cours de l’atelier et appelle à une collaboration internationale. De plus, l’auteur croit que l’approche suggérée peut aider à stimuler l’ego et l’estime de soi des enseignants et à lutter contre l’épuisement professionnel, si courant chez les enseignants après plusieurs années dans la profession.
Notes
Chapitre des Actes de la cinquième université d’été (ESU 5).
Données de publication
Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 535-546 Index Bibliogr. p. 545-546
ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification