History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Sixth European Summer University (ESU 6). Modelling in classroom. « Classical Models » (in Mathematics Education) and recent developments. p. 113-126.

(La modélisation en classe. Les "Modèles classiques" (dans l'enseignement des mathématiques) et les récents développements.)

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Résumé

L’influence de la modélisation dans l’enseignement des mathématiques prend de l’importance puisque les mathématiques appliquées sont à nouveau populaires dans les classes. Aujourd’hui, c’est l’un des sujets les plus difficiles pour les enseignants et les élèves : il faut formuler des questions, trouver des données et les relier à un modèle approprié, de sorte à pouvoir tirer des conclusions de certaines interprétations.
En prenant en compte les « modèles classiques » dans l’éducation, par ex. des modèles en mathématiques financières ou des applications en trigonométrie, on peut montrer que l’idée de modélisation en classe est un aspect traditionnel de l’enseignement des mathématiques avec une longue histoire.
L’article développe l’exemple des courbes « oeuf » (modélisations de Schmidt et Münger).

Abstract

The influence of modelling in mathematics education is gaining in importance since applied mathematics has become popular in classrooms again. Today it is one of the most challenging topics for teachers and students in school.The extraordinary part of such modelling tasks in classroom is traversing the modelling cycle: therefore questions have to be formulated; data has to be found and connected to an appropriate model, so that conclusions could be drawn by certain interpretations. In particular by taking ‘classical models’ into account in education, e.g. models in / of financial mathematics or applications in trigonometry, the idea of modelling in classroom can be shown as a traditional aspect in mathematics education with a long history. Considering this idea mathematics can be shown as a useful and applicable instrument in daily life to students, like Freudenthal, Krygovska, Pollak or Steiner stated it in 1968 at the conference « How To Teach Mathematics so as to be Useful ».

Notes

Chapitre des Actes de la sixième université d’été (ESU 6).

Données de publication

Éditeur Verlag Holzhausen GmbH Vienne , 2011 Format p. 113-126 Index Bibliogr. p. 125-126

ISBN 3-85493-208-1 EAN 9783854932086

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification