History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Teacher training in the history of mathematics. p. 113-128.

(Formation des enseignants en histoire des mathématiques.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Cet article présente trois exemples détaillés d’activités effectuées dans le cadre d’un cours de formation initiale en Catalogne. Elles concernent :
– des propriétés des triangles (Gougu) à partir des « Neuf Chapitres » ;
– l’introduction aux équations du second degré (Al Khwarizmi) ;
– des résolutions d’équations du second degré par constructions géométriques (Viète, Descartes).

Chaque exemple propose : le contexte, des extraits de textes-sources, des productions d’élèves.

Abstract

The History of Mathematics could be a powerful tool for Mathematics teachers to improve their teaching, by offering to students a variety of ways to achieve
mathematical concepts successfully. The Catalan Mathematics curriculum for
secondary schools, published in June 2007, contains notions of the historical genesis of relevant mathematical subjects within the syllabus. However, there is no indication to develop the content associated with these subjects. We have designed a course for pre-service teachers of Mathematics with the aim of providing them with the knowledge needed to use historical materials in their classrooms. This contribution aims to analyze the implementation of these historical Mathematics activities.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 113-128 Index Bibliogr. p. 126-128

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification