History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Reflecting on meta-discursive rules through episodes from the history of matrices. p. 153-167.
(Réflexion sur les règles méta-discursives en utilisant des épisodes de l'histoire des matrices.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Bernardes Aline ; Roque Tatiana
Résumé
Cet article décrit une expérimentation avec des professeurs du secondaire préparant un certificat de maîtrise d’algèbre linéaire. Abstract In this work, we present a teaching proposal about history of matrices. Our goal is to create conflictive situations in which students are encouraged to reflect upon their metadiscursive rules related to matrices, comparing them with those present in some historical writings. We have been based in the historical interpretation of Frédéric Brechenmacher and in Sfard’s theory of Thinking as Communicating. The conceptual framework for using history in the teaching of mathematics was inspired by some works of Tinne Hoff Kjeldsen. We elaborated two teaching modules approaching two episodes of the history of matrices; the first has as protagonist the mathematician J. J. Sylvester and the second one has A. Cayley as protagonist. We discuss some of the results obtained in a pilot study in which the material was tested.
Elle est fondée sur la théorie des méta règles discursives (selon Anna Sfard), et sur la comparaison de textes historiques de Sylvester et de Cayley sur les matrices. L’objectif est de faire prendre conscience aux étudiants de leurs propres règles méta-discursives en analysant celles des auteurs étudiés, créant ainsi un « conflit commognitif »
Notes
Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).
Données de publication
Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 153-167 Index Bibliogr. p. 166-167
ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification