History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Ancestral Chinese method for solving linear systems of equations seen by a ten years old Portuguese child. p. 169-182.
(La méthode ancestrale chinoise de résolution des systèmes linéaires vue par un enfant portugais de dix ans.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Costa Cecília ; Alves José Miguel ; Guerra Martha
Résumé
L’article décrit une expérience de transposition didactique de la méthode fangcheng pour un enfant de dix ans. Abstract Inspired by the simplicity of the fangcheng method, for solving linear systems of
equations, presented on the Chinese ancient mathematics book « The Nine Chapters on the Mathematical Art », we decided to test the viability of a Portuguese ten years old child understand, reproduce and apply the method. We created a task, transposing didactically that method, to be presented to the child. By research design, the child solved the task in parts, outside the classroom and without relation with his classes. The analysis of the collected data allows us to affirm that this Young child was able to use and apply this method in an a-didactical situation.
Notes
Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).
Données de publication
Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 169-182 Index Bibliogr. p. 181-182
ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau école élémentaire Âge 10
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification