History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. A look at Otto Toeplitz’s (1927) « The problems of university infinitesimal calculus courses and their demarcation from infinitesimal calculus in high schools ». p. 183-194.
(Le problème des cours de calcul infinitésimal à l'Université et leur démarcation du calcul infinitésimal dans les Lycées (1927).)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Fried Michael N. ; Jahnke Hans Niels
Résumé
Cet article ne détaille pas le contenu du texte de Toeplitz (l’enseignement du calcul infinitésimal) mais ses idées sur l’utilisation de l’histoire dans l’enseignement des mathématiques. Il distingue approche historique et approche génétique (étudier la genèse des idées plus que leur histoire) pour l’examen et les essais de résolution de problèmes pédagogiques. Ces idées sont replacées dans le contexte de l’époque et comparées à d’autres, comme la loi biogénétique. Abstract This paper discusses Otto Toeplitz’s 1927 paper « The problem of university
infinitesimal calculus courses and their demarcation from infinitesimal calculus in high schools. » The « genetic approach » presented in Toeplitz’s paper is still of
interest to mathematics educators who wish to use the history of mathematics in their teaching, for it suggests a rationale for studying history that does not trivialize history of mathematics and shows how history of mathematics can supply not only content for mathematics teaching but also, as Toeplitz is at pains to emphasize, a guide for examining pedagogical problems. At the same time, as we shall discuss in our paper, an attentive reading of Toeplitz’s paper brings out tensions and assumptions about mathematics, history of mathematics and historiography.
Notes
Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).
Données de publication
Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 183-194 Index Bibliogr. p. 192-194
ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau licence Âge 18, 19
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification