History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Selecting and preparing original sources for pre-service mathematics teacher education in Turkey: the preliminary of a dissertation. p. 451-463.

(Choisir et préparer des textes-sources pour la formation initiale des enseignants en Turquie : préliminaires à une étude théorique.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Cet atelier présentait deux modules basés sur des textes historiques (à savoir les « Eléments d’Euclide » et « L’algèbre » d’Al Khwarizmi) brièvement décrits ici, en vue d’améliorer les connaissances de futurs enseignants de collège, et leurs idées sur les mathématiques et leur enseignement.
L’article propose une analyse didactique sur les critères de choix des sources historiques et la préparation des tâches d’accompagnement de ces sources.

Abstract

In this paper, we aim to introduce two historical teaching modules based on the use of original sources of mathematics, namely Euclid’s Elements and al-Khwarizmi’s al-Jabr Wa’l-Muqabala, in order to improve junior and senior pre-service middle school mathematics teachers’ mathematical knowledge for teaching, and their beliefs about mathematics and mathematics teaching. It is a preliminary study of the first author’s dissertation including the introduction of the essential criteria for selecting the original sources and preparing the accompanying tasks for these sources. The study was discussed in a workshop where the participants worked on the historical modules and provided valuable inputs for their improvement and practice.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 451-463 Index Bibliogr. p. 460-463

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification