History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Using authentic sources in teaching logistic growth: a narrative design perspective. p. 499-510.
(Utiliser les textes-sources pour enseigner le modèle de croissance logistique.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Danielsen Kristian ; Sorensen Henrik Kragh
Résumé
L’article décrit et analyse un module d’enseignement niveau Lycée sur la croissance logistique utilisant l’article originel de Verhulst paru en 1838 en français (disponible enligne). Abstract logistic growth in Danish upper-secondary mathematics classes using an authentic source. The material was developed in conjunction with teaching a university-level course for future mathematics teachers and published in the form of a small booklet that introduces, contextualises, explains and discusses an original source by the Belgian mathematician Pierre Fran ois Verhulst (published 1838). The material offers multiple strategies for classroom implementation, ranging from a basic introduction to the topic to a full-scale teaching unit, as well as detailed suggestions for its cross-disciplinary integration with other subjects such as history, languages, art and social science. Our approach has shown potential for engaging students in
Ce thème est riche non seulement pour l’enseignement des mathématiques mais aussi pour l’interdisciplinarité car il offre une réelle situation de modélisation qui nécessite de résoudre des équations différentielles.
enquiry-driven learning of both mathematics and its history.
Notes
Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).
Données de publication
Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 499-510 Index Bibliogr. p. 509-510
ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 1re, 2de, lycée, terminale Âge 15, 16, 17
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification