History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. A cabinet of mathematical wonders: images and the history of mathematics. p. 529-538.

(Un cabinet de merveilles mathématiques : les images et l'histoire des mathématiques.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteur : Swetz Frank

Résumé

Une méthode non chronophage d’introduction de l’histoire des mathématiques en classe est l’utilisation d’images. Elle se montre utile aussi bien au cours du processus d’apprentissage que pour rappeler l’engagement de l’homme dans les mathématiques. A travers des exemples, l’auteur donne des éléments méthodologiques pour trouver et utiliser ces images dans toute leur richesse.

Abstract

Most mathematics teachers agree that the incorporation of mathematics history into their instructional process would enrich the lessons. The one most common objection to this innovation is the expenditure of teaching time. Compatible but nonintrusive ways must be found to overcome this objection. One such method, which has proved successful, is the use of historical images in the classroom: both during the instructional process and as passive reminders of the human involvement with mathematics. This presentation introduces the concept, supplies illustrative examples and renders advice on the securing of appropriate images. In particular, the historical archive, « Mathematical Treasures » maintained by the Mathematical
Association of America in its e-journal Convergence is recommended.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 529-538 Index Bibliogr. p. 538-538

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 2de, 3e, collège, lycée Âge 14, 15

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification