History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Original sources in teachers training: possible effects and experiences. p. 551-564.

(Les textes originaux dans la formation des enseignants : effets possibles et expériences.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

L’article analyse d’abord les objectifs et obstacles liés à l’utilisation de sources historiques. Ensuite, sur le thème de l’analyse réelle, il présente l’utilisation à l’Université de Siegen (Allemagne) de différents textes (d’Euler, de Fermat, de Bernoulli) dans différents cadres (cours ou séminaires) de mathématiques élémentaires ou avancées ou de didactique des mathématiques.

Abstract

The advantages of using original sources in school mathematics have been discussed widely. Within academic studies for prospective teachers, history of mathematics is also attributed an important role, with a great variety of possible implementations. At Siegen University the integration of history of mathematics is one of the key features: In addition to special courses on history of mathematics, we integrate historical aspects and work with original sources in didactics courses as well as in lectures on mathematics and elementary mathematics. From a normative point of view, working with original sources can contribute to widely accepted aims of teachers’ education, such as understanding the process character of mathematics and fostering authentic
experiences in mathematical research on an elementary level. Furthermore, the
alienation by historical sources can provoke cognitive conflicts that can enhance the perspective on current mathematical processes of conceptualizations. After discussing advantages and problems of an approach to original sources on an abstract and theoretical level, we will present concrete examples and expériences from courses on elementary mathematics as well as didactic seminars, which show the broad use of original sources.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 551-564 Index Bibliogr. p. 562-564

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau licence, master Âge 18, 19, 20, 21, 22

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification