History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. New approaches and results in the history of teaching and learning mathematics. p. 659-678.

(Nouvelles approches de l'histoire de l'enseignement des mathématiques.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteur : Schubring Gert

Résumé

Alors que les recherches depuis le XIXe siècle concernaient essentiellement l’histoire de l’enseignement des mathématiques dans une nation, une culture, les nouvelles approches abordent les comparaisons internationales, afin de démêler les traits généraux des développements nationaux/culturels, les problèmes spécifiques et la signification des schémas particuliers.

Trois problèmes se sont dégagés ainsi :
– les processus conduisant à une mutation décisive des mathématiques, de sujet d’enseignement marginal à discipline majeure, d’abord dans l’enseignement secondaire.
– en relation avec ces développements, l’émergence des « mathématiques pour tous », comme programme et changement majeur dans la socio-politique de l’Education.
– le rôle des mathématiques dans la modernisation de divers états, en particulier au XIXe siècle, montrant ainsi la pertinence des mathématiques.
L’article présente des réflexions méthodologiques, des exemples historiques comme illustration, et des perspectives de recherche.

Abstract

Studies on the history of teaching and learning mathematics did not begin in recent times; rather, there were already a number of books and various types of papers published during the 19th century. The work of IMUK since 1908, the forerunner of ICMI, meant a considerable impact for historical investigations. After World War II, pertinent studies were undertaken in ever more countries. Yet, practically all the studies were undertaken within the history of some nation or some culture. They were thus bound to the respective traditions, methodologies and approaches of national educational history.

Meanwhile, the focus has changed to address comparative and international issues in this area of research. At stake is since then to unravel what are general features in the national/cultural developments and what are specific issues and what is the significance of such particular patterns. As particularly revealing have proved three issues of comparative international research:

– the processes leading to the decisive change of mathematics from a marginal
teaching subject to a major discipline, first in secondary schooling;

– and, related to these developments, the emergence of Mathematics for All as a program and as a major shift in socio-politics of education;

– the role of mathematics in the modernization of various states, in particular
during the 19th century, and thus showing the social relevance of mathematics.
The lecture presents methodological reflections, illustrative historical examples and research perspectives.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 659-678 Index Bibliogr. p. 674-678

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification