History and Epistemology in Mathematics Education: Proceedings of the Seventh European Summer University. Mathematics textbooks in Portugal: the case of the first unique mandatory algebra textbook (1950). p. 695-707.

(Les manuels de mathématiques au Portugal : le cas du premier "livre unique" obligatoire en algèbre (1950).)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

L’article donne un aperçu du système politique et éducatif portugais. L’auteure s’intéresse en particulier aux systèmes d’approbation des manuels scolaires, en particulier à celui qui émergea en 1947 (livre unique) et aux réactions contemporaines à ce sujet.
Le premier livre unique de mathématiques fut approuvé en 1950. C’est un livre d’algèbre destiné aux élèves en fin de secondaire. L’auteure examine les critiques publiées dans la Gazeta Matematica et les changements apportés dans la deuxième version de l’ouvrage.

Abstract

This paper gives an overview on Portuguese political and educational systems. After, it attempts to provide an understanding on how textbooks were chosen in previous decades. So, it addresses the Portuguese textbook approval systems, in particular the model that emerged in 1947 (unique textbook) and the contemporary published opinion about it. Regarding mathematics, the first unique textbook was approved in 1950; it was the Algebra textbook for the 3rd cycle of Liceus (upper secondary school). This paper discusses the criticism on the Algebra textbook that was published in the journal Mathematics Gazette. In our study we analysed two versions of the first unique Algebra textbook in order to trace changes in content, in this paper we will present part of that analysis. The paper is based mainly on legislation, newspapers, educational magazines and mathematics textbooks.

Notes

Chapitre des Actes de la septième l’université d’été (ESU 7).

Données de publication

Éditeur Aarhus University Copenhague , 2015 Format 17 cm x 23 cm, p. 695-707 Index Bibliogr. p. 706-707

ISBN 87-7684-737-3 EAN 9788776847371

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification