History and Pedagogy of Mathematics: july 18-22 2016, Montpellier, France. Mathematical narrative: from history to literature. p. 739-747.

(Le récit mathématique : de l'histoire à la littérature.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Le terme « récit mathématique » fait ici référence à une forme de récit utilisé pour communiquer ou construire une signification ou une compréhension mathématiques. En introduisant certaines métaphores, un narrateur peut induire ou promouvoir la compréhension mathématique des auditeurs.
Une façon simple d’introduire le récit mathématique dans l’enseignement consiste à utiliser des histoires, des arguments, des problèmes et leurs solutions issues de l’histoire, mais on peut également utiliser des métaphores littéraires pour améliorer la compréhension.
L’article présente et analyse des exemples au niveau Terminale et collège.

Abstract

Mathematical narrative is a concept that has gradually been attracting the attention of school teachers and mathematics educators, especially in recent years. The term ‘mathematical narrative’in this workshop proposal refers to a form of narrative that isused to communicate or construct mathematical meaning or understanding. By introducing certain metaphors, a narrator may induce or promote learners’or listeners’mathematical understanding. This teaching tool can be used, for instance, to encourage further reflectionupon some mathematical concepts or for alternative remedial learning, especially after conventional classroom teaching. Moreover, this can be applied in liberal arts courses at the university level. One straight forward way to introduce mathematical narrative into teaching is to use stories, arguments, problems, and their solutions from history, but one can also use literary metaphors to improve understanding. In this workshop, two school teachers and two mathematics educators will share theirexperiences in using mathematical narrative in their teaching, and also exchange teaching ideas with other participants in the workshop. The four presenters and the topics they will be discussing are described below.

Notes

Chapitre des Actes de HPM 2016 .

Données de publication

Éditeur IREM de Montpellier Montpellier , 2016 Format A4, p. 739-747 Index Bibliogr. p. 747-747

ISBN 2-909916-51-0 EAN 9782909916514

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification