Revue d’histoire des sciences. Vol. 62. N° 1. p. 39-118. Des patrons des mathématiques en France dans l’entre-deux-guerres.
English Title : The Leading Figures of Mathematics in France during the Interwar Period.
Auteurs : Gispert Hélène ; Leloup Juliette
Résumé
Dans cet article, les auteurs présentent les mathématiciens qui ont détenu un pouvoir institutionnel et ont orienté la recherche : académiciens des sciences, professeurs en Sorbonne, membres de jurys de thèses. Elles proposent une nouvelle vision du paysage mathématique français entre les deux guerres mondiales avec beaucoup de précisions historiques (noms, dates, sujets de thèses, présidents de jurys, etc.). Abstract In this paper we want to identify features of mathematical activity in France during the interwar period and to bring out effects of the First World War, avoiding the reconstructions and necessarily partial images proposed by some of the protagonists who followed their own mathematical ideas and interests. We choose to focus on the mathematicians who held positions of institutional authority in the French mathematical community and thus exerted a decisive influence on the mathematical scene of their time. First we identify and characterize the group of those academicians, professors at the Sorbonne, members of the examining boards of doctoral dissertations. Secondly, we briefly analyze the activity of the most powerful among these mathematicians and reveal mathematical domains and norms that historiography has usually considered as outmoded, marginal or has simply ignored. We finally propose a new view of the French mathematical scene of this period, a view which is much more complex, diverse and less severe than the one usually given.
Notes
Article de Revue d’histoire des sciences n° 62-1.
Cet article est en libre accès sur le site https://www.cairn.info/revue-d-histoire-des-sciences.htm
Données de publication
Éditeur Armand Colin Paris , 2009 Format 16 cm x 24 cm, p. 39-118
ISBN 2-200-92598-0 EAN 9782200925987 ISSN 0151-4105
Public visé chercheur, élève ou étudiant, enseignant Niveau master Âge 21, 22, 23
Type article de périodique ou revue Langue français Support papier
Classification