The Influence of computers and informatics on mathematics and its teaching. Strasbourg 25 – 30 March 1985, supporting papers.

(L'influence des ordinateurs et de l'informatique sur les mathématiques et leur enseignement. Strasbourg 25-30 mars 1985, document de travail.)

Un fac-similé numérique est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Ce document contient les documents de travail rédigés en vue du Colloque organisé par la Commission Internationale sur l’Enseignement des Mathématiques (CIEM) à Strasbourg les 25-30 mars 1985.
En voici la liste :
– M. F. Atiyah : Mathematics and the computer revolution
– R. Strasser : Comment on the ICMI-paper
– R. Kapadia : Rigour and relevance in mathematics
– M. Yamaguti : The influence of computer and informatics on mathematics
– M. Yamaguti : On some multigrid finite difference schemes which describe everywhere non differentiable functions
– K. Kuck : Uber ergodische, nicht-monotone lernende Automaten
– N. G. De Bruijn : Contributions to the ICMI discussion
– D. L. Salinger : The effect of computer on the teaching of mathematics
– H. Murakami, H. Masato : The progress of computers and mathematical education
– L. A. Steen : Living with a new mathematical species
– J. Calmet : Introducing computer algebra to users and students
– G. Bitter : First year result of the microcomputer assisted mathématics remediation project at Arizona State University
– E. Dubinski : Computer experience as an aid in learning mathematics concepts
– L. H. Klinger : Bemerkungen zu « the influence of computers … »
– M. Thorne : Computers as a university mathematics teaching aid : toward a stratagy
– J. Stern : Réflexion sur certaines base de l’informatique
– M. Otte : Was ergibt sich aus des GrundlagenKrise der Mathematik ? P. Boieri, A. R. Scarfiotti : Personnal computer in teaching basic mathematical courses
– R. Biehler : Comments on the ICMI-Paper
– J. Niman : The influence of microcomputers J. S. Okon : Computer assited instruction in undergruate mathematics
– A. K. Seda : Computer sicience and the mathematics curriculum
– J. Guidy Wandja : Contributions on symposium
– Meissner : Some cmments responding to the ICMI discussion document
– J. Harthong : Eléments pour une théorie du continu
– Rice, Seidman : Eléments pour une théorie du continu
– T. A. Jenkyns, E. R. Muller : Discret mathematics course be ?
– K. P. Bogart : What should a Discret mathematics be ?
– K. D. Lane : Symbolic manipulators and the teaching of college mathematics
– D. R. Stoutemyer : Using computer symbolic mathematics for learning by discovery
– Ollongren : Formules manipulations in teaching perturbation methods
– C. Kimberling : Conics
– IREM de Strasbourg : Expériences sur les aspects de l’informatique à l’enseignement des mathématiques
– H. Burckhardt : Computer aware curricula : ideas and realisation
– O. Takenouchi : Computers in the beginner’s courses of the calculus
– D. Talle : Visualizing calculus concepts using a computer
– Hodgson et al. : Introductory calculus in 1990
– B. Winkelmann : The impact of the computer on the teaching of analysis
– A. Engel : Algorithmic aspects of statistics
– L. Rade : Report on ISI roud table conference in Canberra (in august 1984)
– D. J. Saunders : Computer animations in mathematics teaching at the Open University
– J. Mason : What happens when you swith off the machine ?

Notes

Données de publication

Éditeur IREM de Strasbourg Strasbourg , 1985 Collection IREM de Stransbourg Num. I118 Format A4, 321 p.

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type monographie, polycopié Langue anglais, français, multilingue Support papier

Classification