De grands défis mathématiques, d’Euclide à Condorcet. Un carré dans un triangle. p. 45-62.
English Title : A Square in a Triangle.
Auteur : Guyot Patrick
Résumé
Ce chapitre présente une séquence d’enseignement des mathématiques en classe de seconde professionnelle (BEP Métiers de la mode et des industries connexes). Il s’agit d’inscrire un carré dans un triangle, problème géométrique qui a traversé les époques. Abstract This chapter begins with the description of four methods or proofs for inscribing a square in a triangle. The first, by Nicolas Chuquet, dated 1484, describes the calculation of the side of an equilateral triangle inscribed in a square of side 4. This is followed by the calculation of the side of a square inside an equilateral triangle of side 8. The three other texts, from the nineteenth century, show algebraic, geometric and analytical techniques which facilitate the construction. We then suggest a sequence of several class activities on the same theme, suitable for 16- to 18-year-olds. To raise their awareness of the problem, we initially asked the students to construct a square within a triangle and after discussing their solutions we got them to work on a geometric method by Samuel Marolois (1616), then an algebraic method by al-Khwarizmi. In each case there were issues around the understanding of the texts and checking the proofs, even of completing or adding to them. Here we aim to show the conflict of ideas, the stages of the students’ work, their reactions and the summary of their work.
Après un préambule historique, illustré avec un extrait de la géométrie de Nicolas Chuquet, un des principes mathématiques de Da Cunha et un de Lefrançois, l’auteur décrit et analyse les séquences d’enseignement qu’il a conduites avec ses élèves.
Notes
Chapitre de l’ouvrage De grands défis mathématiques, d’Euclide à Condorcet.
Il est également paru traduit en anglais dans Let History into the Mathematics Classroom.
Données de publication
Éditeur Vuibert, ADAPT Editions Paris , 2010 Format 17 cm x 24 cm, p. 45-62 Index Bibliogr. p. 62-62
ISBN 2-311-00019-5 (Vuibert) – 2-35656-010-6 (ADAPT) EAN 9782311000191 (Vuibert) – 9782356560100 (ADAPT)
Public visé enseignant, formateur Niveau 2de, lycée professionnel Âge 15
Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier
Classification