« Dig where you stand » 5. Proceedings of the Fifth International Conference on the History of Mathematics Education. ICHME-5. Didier Henrion, an enigmatic introducer of Dutch mathematics in Paris. p. 269-281.

(Didier Henrion, énigmatique introducteur des Mathématiques néerlandaises à Paris.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Le renouveau de la pensée scientifique dans la première moitié du XVIIe siècle, ainsi que l’utilisation de nouvelles méthodes de calcul par les ingénieurs sur le champ de bataille devaient avoir un impact sur les mathématiques qui étaient enseignées aux futurs officiers. Mais, de 1613 au milieu des années 1630, les seuls manuels de mathématiques disponibles en français étaient écrits par un mathématicien inconnu nommé D. Henrion, qui se présentait comme un professeur particulier dans les préfaces et les dédicaces de ses nombreux livres. De fait, beaucoup de sujets nouveaux pouvaient être découverts dans ses traités, parfois pour la première fois, tels que les logarithmes, la trigonométrie, la fortification et l’utilisation du compas de proportion.
Les recherches biographiques de l’auteur nous permettent de mieux comprendre comment Henrion est devenu le vulgarisateur mathématique le plus important de son temps.

Abstract

The renewal of scientific thinking in the first half of the 17th century, along with the use of new methods of computing by engineers on the battlefield had to impact mathematics which was taught to future officers. The Kingdom of France needed the officers to be trained in the new methods, but no college, not even Universities such as the Sorbonne, offered courses on these matters. Paris had no military Academies comparable to the Academia Real Mathemática in Madrid, except Pluvinel’s Academy, where young noblemen were trained in horse riding and fencing, but probably no or few mathematical topics.From 1613 to the middle of the 1630’s, the only available mathematical textbooks in French were written by an unknown mathematician named D.Henrion, who introduced himself as a private teacher in the prefaces and the dedications of his numerous books. In fact, many new subjects could be discovered in his treatises, sometimes for the first time, like logarithms, trigonometry, fortification and the use of the proportional compass.The starting point of our research was a basic question: what does D stand for in « D. Henrion »? This question may be of no importance to historians of mathematical thought, but it’s so simple that it had to be solved first. The search for Henrion’s first name led us to investigate his family affairs, and allowed us to better understand how he became the most important mathematical popu-larizer of his time.

Notes

Chapitre des Actes de la cinquième Conférence Internationale sur l’Histoire de l’Enseignement des Mathématiques (ICHME 5).

Données de publication

Éditeur Drukkerij Baas, Nieuwerkerk aan den IJssel Utrecht , 2019 Format A4, p. 269-281 Index Bibliogr. p. 279-281

ISBN 90-823679-6-3 EAN 9789082367966

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification