Balises pour la didactique des mathématiques. Enseigner la statistique au secondaire. Entre genre prochain et différence spécifique. p. 195-218.

incomplète

Résumé

The recent reform of the teaching of statistics in French secondary schools comes up against two difficulties which this paper tries to analyse. The first one lies in the fact that teachers of mathematics have gradually unlearnt to teach the non-purely mathematical parts of the mathematics curriculum since the so-called « new mathematics » reform, whereas statistics belongs to « mixed » mathematics. The second yet more specific difficulty originates from the fact that statistics mostly deals with variability and uncertainty, two notions usually ignored and even repressed in the worldview shared by most people and institutions.

Notes

Balises pour la didactique des mathématiques constituent les actes 12e école d’été de didactique des mathématiques.

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site http://yves.chevallard.free.fr/spip/spip/article.php3?id_article=58

Données de publication

Éditeur La Pensée Sauvage éditions Grenoble , 2005 Collection Recherches en didactique des mathématiques Format 19 cm x 27 cm, p. 195-218

ISBN 2-85919-210-7 EAN 9782859192105 ISSN 0991-4250

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support cédérom, papier

Classification