Proceedings of HPM 2004 & ESU 4. The 1877 regulation for the learned school in Iceland. p. 36-41.
(Le règlement de 1877 pour l'enseignement en Islande)
Auteur : Bjarnadottir Kristin
Résumé
Au 19e siècle, il n’existait qu’une seule « Learned School » (filière d’étude pour les jeunes de 15 à 17 ans) en Islande, pour une population de 47 000 personnes en 1801 et de 72 000 personnes en 1880. Compte tenu des circonstances, cette école a bénéficié d’un excellent enseignement des mathématiques de 1822 à 1862, sous la direction de Björn Gunnlaugsson, médaillé d’or en mathématiques de l’Université de Copenhague. Abstract In the 19th century, only one learned school existed in Iceland, where the population was 47,000 in 1801 and 72,000 in 1880. Considering the circumstances, the Learned School enjoyed excellent mathematics teaching in the period 1822-1862, when the school was served by Björn Gunnlaugsson, a gold medallist in mathematics from the University of Copenhagen. In the 1860s, discussions about teaching modern languages intensified in Denmark and other Nordic countries. In 1871, Denmark’s learned schools were divided into two streams, specializing in languages and history on one side and mathematics and natural sciences on the other side. Regulations were prepared for the sole Icelandic learned school in 1876, suggesting that the Icelandic school would continue as a onestream school, while Hebrew would be eliminated and Greek reduced to make room for the modern languages, French and English. German and Danish had previously been taught during the first four years. Mathematics would con
Dans les années 1860, les réflexions menées sur l’enseignement des langues vivantes au Danemark et dans d’autres pays nordiques aboutissent, en 1871,à la séparation des « Learned School » du Danemark en deux groupes, l’un spécialisé en langues et en histoire et l’autre en mathématiques et en sciences naturelles.
Des règlements furent préparés pour la seule « Learned School » islandaise en 1876, suggérant qu’elle reste une école à programme unique, en supprimant l’hébreu et réduisant le grec pour laisser la place aux langues vivantes, français et anglais (l’allemand et le danois avaient déjà été enseignés au cours des quatre premières années). L’enseignement des mathématiques se poursuivrait comme auparavant. Mais après les réactions du Gouverneur d’Islande, du Ministre islandais à Copenhague et du roi Christian IX, il fut décidé que le danois et l’exégétique remplaçeraient les mathématiques au cours des deux dernières années de scolarité. Le courant mathématiques-sciences a été créée en 1919. Au cours des deux années suivantes, les professeurs de l’école ont tenté d’influencer cette décision, alors qu’il semble que le directeur, qui était philologue, ait fait pression pour obtenir le système officiel en mettant l’accent sur les langues. Les lettres du gouverneur, du ministre et des enseignants sont conservées aux Archives nationales d’Islande. Ils révèlent d’intéressants arguments pour ou contre l’enseignement des mathématiques, qui rencontrent l’analyse de Mogens Niss des raisons fondamentales de l’enseignement des mathématiques selon une perspective historique et contemporaine, publiée dans le Manuel international d’enseignement des mathématiques (1996).
tinue th
roughout the school as previously.
Immediately after the proposals for the new regulation were introduced, the governor of Iceland sent them to the Minister of Iceland in Copenhagen along with a long letter, containing his own proposals, suggesting a clear language-history stream in the Icelandic school, as it would overload the pupils to study Latin and mathematics at the same time. He proposed that mathematics be reduced. The Minister for Iceland forwarded the original proposals to King Christian IX, suggesting that Danish and exegetics replaced mathematics in the last two years of the school. This became the conclusion of the matter and the mathematics-science stream was first established in 1919.
Over the next couple of years the teachers of the school tried to influence this decision, while it seems that the headmaster, who was a philologist, had lobbied his way through the official system with his emphasis on languages. Letters from the governor, the minister and the teachers are preserved at the National Archives in Iceland. They reveal interesting arguments for and against mathematics education, all of which harmonise in one way or another with the Mogens Niss’s analysis of fundamental reasons for mathematics education from historical and contemporary perspectives, published in the International Handbook of Mathematics Education (1996).
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2004 et ESU 4.
Données de publication
Éditeur University of Crete Iraklion , 2006 Format p. 36-41
ISBN 960-88712-8-X EAN 9789608871281
Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 1re, 2de, lycée, terminale Âge 15, 16, 17
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification