Proceedings of HPM 2004 & ESU 4. The historical development of multiplication concepts and processes: Implications for developing multiplicative thinking. p. 42-47.

(Le développement historique des concepts et des algorithmes de la multiplication : implications pour le développement de la pensée multiplicative.)

Auteur : Booker George

Résumé

La pensée multiplicative est la clé du développement des idées mathématiques dans le secondaire et dans le supérieur. Les recherches suggèrent que de nombreux étudiants ne maîtrisent pas ces idées au cours des années intermédiaires et par conséquent évitent (ou échouent dans) les cours de mathématiques plus avancés. Comprendre pourquoi et comment le concept de multiplication est apparu en mathématiques pourrait être source de réflexion pour l’enseignant comme pour l’élève. L’article retrace ainsi le développement historique des techniques de multiplication, puis celui de son concept, en relation avec l’extension de la notion de nombre.

Abstract

Multiplicative thinking is the key to the development of mathematical ideas in the secondary school and in tertiary study. Research suggests that many students are not gaining these ideas in the middle years of schooling and are consequently avoiding or failing more advanced mathematics courses. An understanding of why and how the concept of multiplication emerged in mathematics may well be one way of providing a full background to multiplicative thinking for teacher and student alike. In particular, examining the historical paths that were followed in moving from procedures to produce accurate results along with the forces that led to extended notions of number may assist students and their teachers to gain a deeper understanding of the full meanings for multiplication that will be required.

Notes

Chapitre des Actes de HPM 2004 et ESU 4.

Données de publication

Éditeur University of Crete Iraklion , 2006 Format p. 42-47

ISBN 960-88712-8-X EAN 9789608871281

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification