Proceedings of HPM 2004 & ESU 4. Another episode in the professional development of mathematics teachers: the case of definitions. p. 383-388.

(Un nouvel épisode de la formation continue des professeurs de mathématiques : le cas des définitions.)

Résumé

Lors de leur formation initiale de professeurs de mathématiques du secondaire, les étudiants ont dû chercher les définitions de cinq concepts géométriques définis par Euclide dans ses Eléments. Ils ont eu ensuite à les comparer avec des définitions «modernes» puis, établir leurs propres critères d’évaluation des définitions mathématiques.
Les auteurs de cet article rendent compte de cet enseignement qui a remis aux étudiants de réfléchir au concept de définition.

Abstract

In the framework of a teaching methods course for pre-service secondary school mathematics teachers a special task was assigned. The students had to look for the definitions of five geometric concepts defined by Euclid in the Elements. Then they had to compare them with different ‘modern’ definitions of the same concepts. The teacher did not provide the categories for comparison but they had to be established explicitly by the student.
This learning activity enabled the students elaborate their own criteria for evaluating mathematical
definitions. The students’ presentation of their criteria fostered a fruitful and formative discussion of what a definition is, and what are or should be its characteristics.

Notes

Chapitre des Actes de HPM 2004 et ESU 4.

Données de publication

Éditeur University of Crete Iraklion , 2006 Format p. 383-388 Index Bibliogr. 304-30588-388

ISBN 960-88712-8-X EAN 9789608871281

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification