History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. Geometric Transformations as a Means for the Introduction of Interdisciplinarity and of Educational Elements in High School. p. 125-139.
(Les transformations géométriques comme moyen d'introduction de l'interdisciplinarité et d'éléments éducatifs au Lycée.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Strantzalos Athanassios
Résumé
L’auteur présente Abstract General trend: Indications for the role of the History of Mathematics in its didactics, as part of an alternative curriculum for teaching Geometry in a transformational framework in High School, with educational and interdisciplinary scopes.
– d’abord une brève revue des outils théoriques nécessaires sur les transformations du plan. Ici l’histore des « Transformations » joue un rôle essentiel pour choisir les notions de base et mettre l’accent sur leur fonctionnalité.
– puis, quelques exercices pour entrainer les élèves à « penser globalement », ce qui est le principal objectif éducationnel
– enfin, le rôle des transformations dans la structure et l’esthétique des décorations tribales et de la peinture (perspective, oeuvres d’Escher)
Emphasis on:
– a brief survey for the introduction of the needed theoretical background of the transformations of Plane Euclidean Geometry, reducing the formalities with the aid of simple figures; here, the History of Transformations plays an essential role in choosing the basic notions and pointing out their functionality;
– some exercises for the training of pupils to « think globally », which is the main educational purpose;
– the role of transformations in the structure and aesthetics of tribal decorations and of painting.
Notes
Chapitre des Actes de la cinquième université d’été (ESU 5).
Données de publication
Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 125-139 Index Bibliogr. p. 139-139
ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification