History and epistemology in mathematics education: proceedings of the 5th European Summer University. Geometric Transformations as a Means for the Introduction of Interdisciplinarity and of Educational Elements in High School. p. 125-139.

(Les transformations géométriques comme moyen d'introduction de l'interdisciplinarité et d'éléments éducatifs au Lycée.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

L’auteur présente
– d’abord une brève revue des outils théoriques nécessaires sur les transformations du plan. Ici l’histore des « Transformations » joue un rôle essentiel pour choisir les notions de base et mettre l’accent sur leur fonctionnalité.
– puis, quelques exercices pour entrainer les élèves à « penser globalement », ce qui est le principal objectif éducationnel
– enfin, le rôle des transformations dans la structure et l’esthétique des décorations tribales et de la peinture (perspective, oeuvres d’Escher)

Abstract

General trend: Indications for the role of the History of Mathematics in its didactics, as part of an alternative curriculum for teaching Geometry in a transformational framework in High School, with educational and interdisciplinary scopes.

Emphasis on:

– a brief survey for the introduction of the needed theoretical background of the transformations of Plane Euclidean Geometry, reducing the formalities with the aid of simple figures; here, the History of Transformations plays an essential role in choosing the basic notions and pointing out their functionality;

– some exercises for the training of pupils to « think globally », which is the main educational purpose;

– the role of transformations in the structure and aesthetics of tribal decorations and of painting.

Notes

Chapitre des Actes de la cinquième université d’été (ESU 5).

Données de publication

Éditeur Vydavatelsky Press Prague , 2008 Format 14,8 cm x 21 cm, p. 125-139 Index Bibliogr. p. 139-139

ISBN 80-86843-19-X EAN 9788086843193

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification