History and Pedagogy of Mathematics: july 18-22 2016, Montpellier, France. Mathématiques en Méditerranée : Réflexions autour de deux itinéraires. p. 231-253.
English Title : Mathematics around the Mediterranean: reflections about two routes.
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Moyon Marc ; Caianiello Eva ; Abdeljaouad Mahdi
Résumé
Cet article est issu d’une conférence à trois voix ; elle est introduite par Marc Moyon qui donne une définition des mathématiques dites méditerranéennes en fixant limites spatiales et temporelles. Eva Caianiello s’est centrée sur les mathématiques des écoles d’abaque dans l’Italie médiévale et sur leur relation avec les travaux de Fibonacci. Enfin Mahdi Abdeljaouad examine la circulation, les transferts et les traductions, durant la période ottomane du XVIIIe siècle, des ouvrages mathématiques et des enseignants européens vers les pays du Sud de la Méditerranée. Abstract In this contribution, we propose two historical studies on mathematics in MediterraneanCountries. In the introduction, first of all, we intendto place our purpose ata right levelprecising our willingnessto study those mathematics in clearly defined spaces and times, butnot in their globality. After that, we focus onmathematics studied in Abbaco Schools in Mediaeval Italy and their relationship with works written by Fibonacci (d. after 1241) in the thirteenth century, one of the mathematicians who best represents mathematics in theMediterranean Basin. Last but not least, we present transfersof both mathematics books and European Teachers to Southern Countries of the Mediterranean Sea that occurred during the Ottoman period of the eighteenth century.Less presentin the historiography, we would like to show that they can’tbe omitted from the idea here illustrated of Mediterranean Mathematics.
Notes
Chapitre des Actes de HPM 2016 .
Données de publication
Éditeur IREM de Montpellier Montpellier , 2016 Format A4, p. 231-253 Index Bibliogr. 234-235, 243-244, 253-253
ISBN 2-909916-51-0 EAN 9782909916514
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier
Classification