« Dig where you stand » 5. Proceedings of the Fifth International Conference on the History of Mathematics Education. ICHME-5. Didier Henrion, an enigmatic introducer of Dutch mathematics in Paris. p. 269-281.
(Didier Henrion, énigmatique introducteur des Mathématiques néerlandaises à Paris.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Métin Frédéric
Résumé
Le renouveau de la pensée scientifique dans la première moitié du XVIIe siècle, ainsi que l’utilisation de nouvelles méthodes de calcul par les ingénieurs sur le champ de bataille devaient avoir un impact sur les mathématiques qui étaient enseignées aux futurs officiers. Mais, de 1613 au milieu des années 1630, les seuls manuels de mathématiques disponibles en français étaient écrits par un mathématicien inconnu nommé D. Henrion, qui se présentait comme un professeur particulier dans les préfaces et les dédicaces de ses nombreux livres. De fait, beaucoup de sujets nouveaux pouvaient être découverts dans ses traités, parfois pour la première fois, tels que les logarithmes, la trigonométrie, la fortification et l’utilisation du compas de proportion. Abstract The renewal of scientific thinking in the first half of the 17th century, along with the use of new methods of computing by engineers on the battlefield had to impact mathematics which was taught to future officers. The Kingdom of France needed the officers to be trained in the new methods, but no college, not even Universities such as the Sorbonne, offered courses on these matters. Paris had no military Academies comparable to the Academia Real Mathemática in Madrid, except Pluvinel’s Academy, where young noblemen were trained in horse riding and fencing, but probably no or few mathematical topics.From 1613 to the middle of the 1630’s, the only available mathematical textbooks in French were written by an unknown mathematician named D.Henrion, who introduced himself as a private teacher in the prefaces and the dedications of his numerous books. In fact, many new subjects could be discovered in his treatises, sometimes for the first time, like logarithms, trigonometry, fortification and the use of the proportional compass.The starting point of our research was a basic question: what does D stand for in « D. Henrion »? This question may be of no importance to historians of mathematical thought, but it’s so simple that it had to be solved first. The search for Henrion’s first name led us to investigate his family affairs, and allowed us to better understand how he became the most important mathematical popu-larizer of his time.
Les recherches biographiques de l’auteur nous permettent de mieux comprendre comment Henrion est devenu le vulgarisateur mathématique le plus important de son temps.
Notes
Chapitre des Actes de la cinquième Conférence Internationale sur l’Histoire de l’Enseignement des Mathématiques (ICHME 5).
Données de publication
Éditeur Drukkerij Baas, Nieuwerkerk aan den IJssel Utrecht , 2019 Format A4, p. 269-281 Index Bibliogr. p. 279-281
ISBN 90-823679-6-3 EAN 9789082367966
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification