Proceedings of the Eighth European Summer University on History and Epistemology in Mathematics Education. Thinking with Levinas about history of mathematics and mathematics education p. 23-42.
(Réfléchir avec Levinas sur l'histoire des mathématiques et l'enseignement des mathématiques.)
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Auteurs : Demattè Adriano ; Guillemette David
Résumé
Cet article est le récit du déroulement d’un atelier. Abstract For the French philosopher Emmanuel Levinas, human beings reveal themselves in relation to the Other (ethical perspective). In mathematics education, Levinas’ philosophy helps to constitute theoretical frameworks in which one could avoid drawing on a private, self-regulated and autonomous (in a rationalist and dualist perspective) subject. The phenomenological reflections of Levinas on Alterity support our reflection on history and mathematics education, particularly with respect to the history of mathematics for a nonviolent mathematics education. Data from empirical studies and from our own research with secondary school students (15-18 years old) and prospective teachers have been provided in order to stimulate in vivo reflection and feedback of the group. A dialog took place during the Workshop. Excerpts from the written, short essays produced by participants and their oral remarks are presented and commented in the present article.
Pour le philosophe français Emmanuel Levinas, l’être humain se révèle en relation avec l’Autre (perspective éthique). Pour l’enseignement des mathématiques, la philosophie de Levinas contribue à constituer des cadres théoriques dans lesquels on pourrait éviter de s’appuyer sur un sujet privé, autorégulé et autonome (dans une perspective rationaliste et dualiste). Les réflexions phénoménologiques de Levinas sur l’Altérité soutiennent la réflexion sur l’histoire et l’enseignement des mathématiques, notamment en ce qui concerne l’histoire des mathématiques pour un enseignement mathématique non violent. Les auteurs ont fourni des données provenant d’études empiriques et de leurs recherches avec des élèves du secondaire (15-18 ans) et de futurs enseignants afin de stimuler la réflexion et le feedback in vivo du groupe. Des extraits des courts essais écrits produits par les participants et leurs remarques orales sont également présentés et commentés.
Notes
Chapitre des Actes de la huitième université d’été (ESU 8) .
Données de publication
Éditeur Oslo Metropolitan University Oslo , 2019 Format p. 23-42 Index Bibliogr. p. 41-42
ISBN 82-8364-211-1 EAN 9788283642117 ISSN 2535-6984
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification