Proceedings of the Eighth European Summer University on History and Epistemology in Mathematics Education ESU 8.
(Actes de la huitième université d'été sur l'Histoire et Epistémologie dans l'éducation mathématique. ESU 8.)
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Auteurs : Barbin Evelyne. Dir. ; Kjeldsen Tinne Hoff. Dir. ; Jankvist Uffe Thomas. Dir. ; Smestad Bjorn. Dir. ; Tzanakis Constantinos. Dir.
Résumé
Actes de l’université d’été ESU 8 qui s’est déroulée à Oslo du 20 au 24 juillet 2018. Sommaire : 1. Cadres théoriques et / ou conceptuels pour l’intégration de l’histoire et de l’épistémologie des mathématiques dans l’enseignement des mathématiques Conférence plénière Ateliers 1.3 A. G. Hitchcock Niels Abel : « Tant d’idées. » – Un atelier sur l’utilisation du théâtre pour donner vie à des épisodes de l’histoire des mathématiques en classe Présentations orales 2. Histoire et épistémologie chez les étudiants et les enseignants de mathématiques : programmes, cours, manuels et matériel didactique de toutes sortes – leur conception, leur mise en œuvre et leur évaluation Conférence plénière Table ronde plénière Ateliers Présentations orales Courtes communications orales 3. Des sources historiques originales dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques Conférence plénière Ateliers Présentations orales 4. Les mathématiques et leur relation avec la science, la technologie et les arts : problèmes historiques et aspects socioculturels en relation avec un enseignement interdisciplinaire Conférence plénière Ateliers Présentations orales 5. Histoire de l’enseignement des mathématiques Conférence plénière Présentations orales 6. Histoire des mathématiques dans les pays nordiques Conférence plénière Présentations orales Abstract Table of Contents 1. Theoretical and/or conceptual frameworks for integrating history and epistemology of mathematics in mathematics education Plenary Lecture Workshops 1.3 A. G. Hitchcock Niels Abel: ‘So many ideas .’- A workshop on using theatre to bring episodes in the history of mathematics to life in the classroom Oral Presentations 2. History and epistemology in students and teachers mathematics education: Curricula, courses, textbooks, and didactical material of all kinds – their design, implementation and Plenary Lecture Plenary Panel Discussion Workshops Oral Presentations Short Oral Communications 3. Original historical sources in teaching and learning of and about mathematics Plenary Lecture Workshops Oral Presentations 4. Mathematics and its relation to science, technology, and the arts: Historical issues and sociocultural aspects in relation to interdisciplinary teaching and learning Plenary Lecture Workshops Oral Presentations 5. Topics in the history of mathematics education Plenary Lecture Oral Presentations 6. History of mathematics in the Nordic countries Plenary Lecture Oral Presentations
Proceedings presentation
1.1 Hans Niels Jahnke : L’herméneutique et la question « Comment la science est-elle possible? »
1.2 A. Demattè et D. Guillemette : Réfléchir avec Levinas sur l’histoire des mathématiques et l’enseignement des mathématiques
1.4 S. Lawrence : Qu’est-ce que l’art peut nous apprendre sur les mathématiques ? (résumé)
1.5 X. Wang, J. Zou, Z. Yue et Z. Shen : HPM et formation professionnelle des enseignants de mathématiques en Chine (résumé)
1.6 E. Barbin : L’utilisation d’instruments anciens dans l’enseignement de la géométrie avec la phénoméno-technologie de Bachelard
1.7 R. Capone, M. R. Del Sorbo et V. Ninni : L’utilisation d’artefacts et de logiciels de géométrie dynamique à l’école primaire inspirée de la méthode Montessori
1.8 D. Guillemette : Etre en recherche et faire de la recherche sur l’histoire et l’enseignement des mathématiques dans une perspective dialogique
1.9 U. T. Jankvist et E. Geraniou : Les technologies numériques comme moyen de rendre les sources originales accessibles aux étudiants
1.10 A. Mutanen : Sur le raisonnement mathématique
1.11 P. Bonissoni, M. Cazzola, P. Longoni, E. Rottoli, G. Riva et S. Sorgato : Pratique philosophique et didactique dans l’univers des fractions : trace et icône
1.12 S. Schorcht et N. Buchholtz : Différentes facettes des croyances des enseignants en formation initiale sur l’histoire des mathématiques
1.13 Z. Shen : Une étude de cours HPM (Histoire et Pédagogie des Mathématiques) dans le contexte d’une communauté d’apprentissage HPM : une étude de cas dans un lycée chinois
1.14 D. Sun : Un modèle de classification des « comment » dans l’utilisation de l’histoire dans l’enseignement des mathématiques : une étude empirique (résumé)
2.1 I. Witzke: Les croyances épistémologiques sur les mathématiques – Défis et chances d’apprentissage des mathématiques : Retour vers le futur
2.2 C. Vicentini (coordinateur), N. Chevalarias, K. M. Clark et M. Roelens : Histoire, épistémologie et enseignement des mathématiques : un partenariat difficile ?
2.3 C. Can, M. E. Aktas, J. H. Barnett et K. M. Clark : Les différentielles de Leonhard Euler: une tentative pour restructurer l’enseignement du concept de dérivée (résumé)
2.4 M. K. Clark, G. Stoffels, I. Witzke et H. Struve : Saisir les croyances des élèves, pendant et à cause de la transition des mathématiques de l’école à l’université : l’influence de l’histoire du développement de la géométrie (résumé)
2.5 C. Guillet, M-L. Moureau et I. Voillequin : Histoire, épistémologie et enseignement des mathématiques : un partenariat difficile ?
2.6 H. Languereau et A. Michel-Pajus : Utiliser des sites Web français pour trouver en ligne du matériel utile pour intégrer l’histoire et l’épistémologie des mathématiques dans notre enseignement
2.7 A. Popotis et K. Nikolantonakis : La contribution de l’abaque chinois au développement du sens du nombre
2.8 M. Roelens : Le bicylindre ou cage à oiseaux ou mouhefang gai. Combiner une approche culturelle avec de nombreux autres objectifs de l’enseignement des mathématiques
2.9 G. Stoffels : Les (r)évolutions dans la théorie des probabilités: les étudiants réfléchissent à leurs propres croyances sur les mathématiques en utilisant des sources originales sur le développement de la théorie des probabilités au 20e siècle (résumé)
2.10 D. Tournès, N. Daval et M. Mouyssinat : Apprendre l’arithmétique avec des tables à calcul et des jetons (résumé)
2.11 N. Chevalarias : Quelques éléments sur la formation à l’histoire des mathématiques des enseignants en France
2.12 T. Deligianidis et K. Nikolantonakis : Développer la pensée géométrique proportionnelle aux élèves de 6e année avec l’utilisation d’un instrument historique d’Errard de Bar le Duc
2.13 B. Durmaz : Mathématiques et Contextes de l’histoire des sciences dans les manuels de mathématiques en Turquie (résumé)
2.14 H. Gu B. Hou : Utiliser l’histoire pour enseigner les nombres complexes (résumé)
2.15 U. T. Jankvist, M. Sanchez Aguilar et M. Misfeldt : Tschirnhaus’ La Transformation de Tschirnhaus : preuve mathématique, histoire et CAS
2.16 E. Lappa et K. Nikolantonakis : L’enseignement des logarithmes à l’aide d’une perspective historique au Lycée
2.17 X. Li : Une étude pratique de l’utilisation de l’histoire des mathématiques dans une classe inversée (résumé)
2.18 P-H. Liu : Une étude comparative internationale sur la mise en oeuvre de la culture mathématique dans les manuels
2.19 Y-K. Utilisation d’un problème historique dans un cours de résolution de problèmes mathématiques (résumé)
2.20 X. Wang : L’utilisation de matériaux historiques dans l’enseignement des mathématiques : le cas des logarithmes (résumé)
2.21 Q. C. Yan : Quelles connaissances spécifiques les enseignants en « senior high school » en Chine ont-ils au sujet de la trigonométrie du point de vue de HPM ? Une exploration et une étude de cas (résumé)
2.22 Z. Yue, Z. Shen, X. Wang et J. Zou : Une recherche sur les facteurs affectant les « lesson studies » orientées HPM des professeurs de mathématiques en Chine (résumé)
2.23 T-S. Chen : Recherche sur les stratégies des élèves du secondaire pour résoudre le casse-tête des anneaux chinois (résumé)
2.24 A. J. Lemes : Potentialités de l’histoire des mathématiques dans la formation des enseignants de mathématiques (résumé)
3.1 F. Métin : Entre les mots et les artefacts : mettre en oeuvre l’histoire dans la classe de mathématiques de la maternelle à la formation des enseignants
3.2 S. Bella et M. Blanco : Quelle rigueur pour enseigner l’analyse ? Ce que nous apprend le calcul des différences (1696-1768) (résumé)
3.3 P. Blaszczyk : Sur la formule d’Euler – entre analyse standard et non standard: une interprétation de « Introductio in analysin Infinitorum » d’Euler (résumé)
3.4 A. Boyé et X. Lefort : Un éclairage historique pour l’enseignement des nombres négatifs (résumé)
3.5 R. Chorlay : Pourquoi s’embarrasser de sources originales ?)
3.6 M. Moyon : Enseigner des mathématiques et de l’algorithmique avec des problèmes récréatifs : le Liber Abaci de Fibonacci
3.7 M. Chiorescu : S’engager avec des textes sources dans un cours de mathématiques dans un cursus d’arts libéraux
3.8 , I. Guevara Casanova et C. Puig-Pla: Procédure inverse et méthode du Kuttaka : Le calcul des mathématiques indiennes (ganita) dans l’Aryabhatiya et le Brahma-sphuta-siddhanta
3.9 M. Mauntel : Une étude de cas sur la mise en oeuvre des sources primaires en mathématiques en premier cycle universitaire
3.10 M. O’Reilly : « Que seraient les maths sans défi! » : Un rapport sur la façon dont les étudiants de premier cycle en mathématiques d’une université irlandaise ont travaillé avec des sources originales dans un nouveau contexte (résumé)
3.11 H. Pinto et T. C. Clain : Histoires avec de la science dans la bibliothèque scolaire : un projet pour apporter des sujets d’histoire de la science dans les écoles secondaires d’Aveiro (Portugal)
3.12 E. Zubillaga Guerrero, M. T. González Astudillo et F. M. Rodríguez Vásquez : Le concept d’isomorphisme de Jordan dans son « Traité des substitutions et des équations algébriques »
4.1 S. Lawrence : Art et Architecture de l’enseignement des mathématiques: étudier les métaphores
4.2 F. Métin: Fortification et géométrie au XVIIe siècle : une révolution militaire et mathématique
4.3 P. Ransom : La géométrie des « Dambusters » : une approche interdisciplinaire utilisant l’histoire en classe de mathématiques avec des élèves et des enseignants
4.4 J. M. Rodin : Comment utiliser des activités transdisciplinaires culturellement pertinentes pour améliorer les attitudes et l’apprentissage des élèves en classe de mathématiques (résumé)
4.5 M. G. Adesso, R. Capone, O. Fiore et F. S. Tortoriello : Découvrir la géométrie synthétique oubliée sur les réseaux sociaux : apprendre les mathématiques comme dans les académies historiques italiennes
4.6 A. Affan et M. Fried : Une collaboration potentielle entre des enseignants d’histoire et de mathématiques : une recherche et un cadre basés sur un texte d’Abu’l-Wafa ‘Buzj’ani
4.7 A. Bernard : L’approche de Borel en mathématiques, probabilités et citoyenneté
4.8 D. Calandrino, M. Cecchi, A. Ferrini, L. Isolani, V. Natali et C. Tognaccini : La magie de l’Orient – de l’Alhambra au Château de Sammezzano : Symétries en mathématiques, nature et art
4.9 A. G. Hitchcock : Rien ne laisse à désirer : la dénomination des nombres complexes
4.10 L. Kvasz : Le concept d’espace dans l’histoire des mathématiques et dans l’histoire de la peinture (résumé)
4.11 C-C. Liao : Comment la configuration de la « baguette de calcul » affecte la présentation de la méthode du « fangcheng» » dans le « Shushu jiuzhang » de Qin Jiushao (résumé)
4.12 L. Rogers : Technologie, éducation « radicale » et applications des mathématiques pendant la période préindustrielle dans l’Angleterre de Bacon (1580-1750) (résumé)
4.13 F. Romero Vallhonesta et M. R. Massa-Esteve : Des textes-sources du XVIe siècle pour l’enseignement des mathématiques
4.14 C. Tzanakis : La mesure du temps : un sujet interdisciplinaire dans l’enseignement des mathématiques
5.1 M. Menghini : La fusion des géométries du plan et de l’espace dans l’enseignement de la géométrie : manuels, objectifs, discussions
5.2 M. C. Almeida : Les « maths modernes » dans la formation des enseignants au Portugal (1957-1969) (résumé)
5.3 D. Basyal : Description de livres anciens népalais de mathématiques et analyse de leur potentiel pour l’amélioration de l’enseignement actuel
5.4 K. Bråting : Le développement de l’algèbre scolaire – une comparaison entre les programmes de mathématiques suédois de 1980 et 2011
5.5 K. Karpinska : L’enseignement des mathématiques au « Gymnasium » et dans les « Realschule » en Pologne, dans les années 1795-1918 : comparaison des établissements utilisant le polonais ou l’allemand comme langue d’enseignement
5.6 E. Lakoma : Les principales étapes du développement des mathématiques en Pologne avant le XIXe siècle vues sous l’angle de l’enseignement des mathématiques
5.7 D. M. Narváez : Le contrat didactique, ses effets et ses clauses: une étude historique (résumé)
5.8 L. Puig : L’ »Arithmetica Universalis » de Joseph Zaragoza et l’enseignement de l’algèbre en Espagne dans la seconde moitié du XVIIe siècle (résumé)
5.9 M. K. Siu : Les équations en Chine : deux millénaires d’innovation, de transmission et de retransmission
5.10 J. J. Tattersall : Un cours d’arithmétique par correspondance pour les femmes à Cambridge
5.11 G. Vanpaemel et D. De Bock : Les Maths Modernes : un mouvement international ?
6.1 A. Christiansen : Les premiers manuels de mathématiques norvégiens : une histoire d’indépendance et de controverse
6.2 K. Bjarnadóttir et B. V. Halldórsson : Le traité nordique « Algorismus » conservé dans le manuscrit GKS 1812 4to
6.3 R. Guitart : Problèmes et méthodes en géométrie élémentaire, selon Julius Petersen (résumé)
6.4 J. Pejlare : Sommes infinies et calcul de pi, présentés par le mathématicien suédois Anders Gabriel Duhre au début du XVIIIe siècle
Proceedings presentation
1.1 H. N. Jahnke: Hermeneutics, and the question of « How is science possible? »
1.2 A. Demattè and D. Guillemette: Thinking with Levinas about history of mathematics and mathematics education
1.4 S. Lawrence: What can art teach us about mathematics? (abstract)
1.5 X. Wang, J. Zou, Z. Yue and Z. Shen::HPM and in-service mathematics teachers’ professional development in China (abstract)
1.6 É. Barbin: Using ancient instruments in the teaching of geometry with Bachelard’s phenomeno-technology
1.7 R. Capone, M. R. Del Sorbo and V. Ninni: Using artifacts and dynamic geometry software in primary school inspired by Montessori method
1.8 D. Guillemette Being in research and doing research on history and mathematics education in a dialogical perspective
1.9 U. T. Jankvist & E. Geraniou: Digital technologies as a way of making original sources accessible to students
1.10 A. Mutanen: On mathematical reasoning
1.11 P. Bonissoni, M. Cazzola, P. Longoni, E. Rottoli, G. Riva & S. Sorgato: Philosophical and didactic practice in the universe of fractions: Trace and icon
1.12 S. Schorcht & N. Buchholtz: Different facets of pre-service teachers’ beliefs on the history of mathematics
1.13 Z. Shen: HPM lesson study in the context of an HPM learning community: A case study in Chinese senior high school
1.14 D. Sun: A categorization model of the « Hows » of using history in mathematics education: An empirical study (abstract)
evaluation
2.1 I. Witzke: Epistemological beliefs about mathematics – Challenges and chances for mathematical learning: Back to the future
2.2 C. Vicentini (coordinator), N. Chevalarias, K. M. Clark, M. Roelens: History, epistemology and teaching mathematics: A challenging partnership?
2.3 C. Can, M. E. Aktas, J. H. Barnett & K. M. Clark: Leonhard Euler’s differentials: An attempt to restructure teaching of the derivative concept (abstract)
2.4 M. K. Clark, G. Stoffels, I. Witzke & H. Struve: Capturing student beliefs at, during, and because of the transition from school to university mathematics: Evidence of influence of the historical development of geometry (abstract)
2.5 C. Guillet, M-L. Moureau & I. Voillequin: Mathematics and experiment: How to calculate areas without formulas?
2.6 H. Languereau, Hombeline & A. Michel-Pajus: Using French websites to find useful online material to integrate the history and epistemology of mathematics into our teaching
2.7 A. Popotis, & K. Nikolantonakis: The contribution of the Chinese abacus to the development of the number sense
2.8 M. Roelens: The bicylinder or birdcage or mouhefang gai: Combining a cultural approach with many other goals of mathematics education
2.9 G. Stoffels (R)evolutions in probability theory: Students reflecting their own beliefs about mathematics by dealing with original sources from 20th century development of probability theory (abstract)
2.10 D. Tournès, N. Daval & M. Mouyssinat: Learning arithmetic with counting boards and jetons (abstract)
2.11 N. Chevalarias: Some elements on the training in history of mathematics for teachers in France
2.12 T. Deligiannidis & K. Nikolantonakis: Developing geometric proportional thinking to 6th grade students with the use of a historical instrument of Errard de Bar le Duc
2.13 B. Durmaz: Mathematics and science history contexts of mathematics textbooks in Turkey (abstract)
2.14 H. Gu B. Hou: Using history to teach complex number (abstract) 317
2.15 U. T. Jankvist, M. Sánchez
Aguilar & M. Misfeldt: Tschirnhaus’ transformation: mathematical proof, history and CAS
2.16 E. Lappa & K. Nikolantonakis: The teaching of logarithms in upper secondary school from a historical perspective
2.17 X. Li: A practical study of using the history of mathematics in a flipped classroom (abstract)
2.18 P-H. Liu: An international comparative study on how mathematical culture is implemented in the textbooks
2.19 Y-K. Man: Using a historical problem in a mathematics problem solving class (abstract)
2.20 X. Wang: The use of historical materials in mathematics teaching: the case of logarithms (abstract)
2.21 Q. C. Yan: What specialized content knowledge do senior high teachers have about trigonometry from the perspective of HPM? An exploration and case study (abstract)
2.22 Z. Yue, Z. Shen, X. Wang & J. Zou: Research on factors affecting mathematics teachers’ HPM lesson study (abstract)
2.23 T-S. Chen: Researching high school students’ strategies for solving the Chinese rings puzzle (abstract)
2.24 A. J. Lemes : Potentialités de l’histoire des mathématiques dans la formation des enseignants de mathématiques (abstract)
3.1 F. Métin: Between words and artefacts: Implementing history in the math class from kindergarten to teacher training
3.2 S. Bella & M. Blanco : Quelle rigueur pour enseigner l’analyse? Ce que nous apprend le calcul des différences (1696-1768) (abstract)
3.3 P. Blaszczyk: On Euler’s formula – between standard and non-standard analysis: An interpretation of Euler’s « Introductio in analysin Infinitorum » (abstract)
3.4 A. Boyé & X. Lefort : Un éclairage historique pour l’enseignement des nombres négatifs (abstract)
3.5 R. Chorlay: Why bother with original sources? 403
3.6 M. Moyon: Teaching mathematics and algorithmics with
recreational problems: the Liber Abaci of Fibonacci
3.7 M. Chiorescu: Engaging with Primary Sources in a Mathematics for the Liberal Arts Course
3.8 , I. Guevara Casanova & C. Puig-Pla: Reversed procedure and Kuttaka method: The calculation of Indian Mathematics (ganita) in Aryabhatiya and Brahma-sphuta-siddhanta
3.9 M. Mauntel: A case study of the implementation of primary sources in undergraduate mathematics
3.10 M. O’Reilly: « What is maths without a challenge! »: Reporting on how undergraduate mathematics students in an Irish university worked with original sources in a novel context (abstract)
3.11 H. Pinto & T. C. Clain: Histórias com Ciência na Biblioteca Escolar [Histories with Science in the School Library]: A project to bring topics of History of Science to secondary schools in Aveiro (Portugal)
3.12 E. Zubillaga Guerrero, M. T. González Astudillo & F. M. Rodríguez Vásquez: Jordan’s isomorphism concept in the work « Traité des substitutions et des équations algébriques »
4.1 S. Lawrence: The art and architecture of mathematics education: A study in metaphors
4.2 F. Métin: 17th century fortification and geometry: A military and mathematical revolution
4.3 P. Ransom: The geometry of the Dambusters: A cross-curricular approach using history in the mathematics classroom with students and teachers
4.4 J. M. Rodin How to use culturally relevant trans-disciplinary
activities to improve student attitudes and learning in
school mathematics (abstract)
557
4.5 M. G. Adesso, R. Capone, O. Fiore & F. S. Tortoriello: Discovering neglected synthetic geometry on social networks: Learning maths as in the historical Italian academies
4.6 A. Affan & M. Fried: Potential for collaboration between history and mathematics teachers: An investigation and framework based on a text by Abū’l-Wafāʾ Buzj’ani
4.7 A. Bernard: Borel’s approach to mathematics, probability and citizenship
4.8 D. Calandrino, M. Cecchi, A. Ferrini, L. Isolani, V. Natali & C. Tognaccini: The magic of the East – from the Alhambra to Sammezzano Castle: Symmetries in mathematics, nature and art
4.9 A. G. Hitchcock: Nothing left to be desired: The naming of complex numbers
4.10 L. Kvasz: The concept of space in the history of mathematics and in the history of painting (abstract)
4.11 C-C. Liao: How the counting rod configuration affects the presentation of the method of « fangcheng » in Qin Jiushao’s « Shushu jiuzhang » (abstract)
4.12 L. Rogers: Technology, radical education, and applications of mathematics in the pre-industrial period in Baconian England (1580-1750) (abstract)
4.13 F. Romero Vallhonesta & M. R. Massa-Esteve: Sources from the 16th century for the teaching and learning of mathematics
4.14 C. Tzanakis: Time Measurement as an interdisciplinary subject in Mathematics Education
5.1 M. Menghini The fusion of plane and solid geometry in the teaching of
geometry: Textbooks, aims, discussions
5.2 M. C. Almeida The ‘New math’ in mathematics teachers training in Portugal (1957-1969) (abstract)
5.3 D. Basyal: Description of old Nepali mathematics books and their potential in improving current day teaching and learning
5.4 K. Bråting: Development of school algebra – a comparison between the 1980 and 2011 Swedish mathematics curricula
5.5 K. Karpinska: Mathematics teaching in gymnasia and real schools in Poland in the years 1795-1918: Schools with Polish and German as the language of instruction – comparison
5.6 E. Lakoma: On the main milestones in developing mathematics in Poland prior to the XIX century through the lens of mathematics education
5.7 D. M. Narváez: The didactical contract, its effects and clauses: A historical
Study (abstract)
5.8 L. Puig: Joseph Zaragoza’s « Arithmetica Universalis » and the teaching of algebra in Spain in the second half of the 17th century (abstract)
5.9 M. K. Siu Equations in China: Two millennia of innovation, transmission and re-transmission
5.10 J. J. Tattersall: A Cambridge Correspondence Class in arithmetic for women
5.11 G. Vanpaemel & D. De Bock: New Math, an international movement?
6.1 A. Christiansen: The first Norwegian textbooks in mathematics: A story of independence and controversy
6.2 K. Bjarnadóttir & B. V. Halldórsson: The Norse Treatise Algorismus preserved in Manuscript GKS 1812 4to
6.3 R. Guitart: Problems and methods in elementary geometry, according to Julius Petersen (abstract)
6.4 J. Pejlare: Infinite sums and the calculation of pi, as presented by the Swedish mathematician Anders Gabriel Duhre in the early 18th century
Notes
Une version electronique existe sous l’ISBN : 82-8364-212-X (EAN : 9788283642124) et l’ISSN : 2535-6992.
Données de publication
Éditeur Oslo Metropolitan University Oslo , 2019 Format 885 p. Index Bibliogr. pag. mult.
Université d’été européenne sur l’histoire et épistémologie dans l’éducation mathématique, 8, Oslo, Norvège, 2018
ISBN 82-8364-211-1 EAN 9788283642117 ISSN 2535-6984
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type actes de colloques, de congrès, de séminaire Langue anglais, français, multilingue Support papier
Classification
Mots-clés