Proceedings of the Eighth European Summer University on History and Epistemology in Mathematics Education. Mathematics teaching in gymnasia and real schools in Poland in the years 1795-1918: Schools with Polish and German as the language of instruction – comparison. p. 727-758.
(L'enseignement des mathématiques au "Gymnasium" et dans les "Realschule" en Pologne, dans les années 1795-1918 : comparaison des établissements utilisant le polonais ou l'allemand comme langue d'enseignement.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Karpinska Karolina
Résumé
Le Gymnasium (Pol. Gimnazjum, Ger. Gymnasium) et les Vraies Ecoles (Pol. Szkola realna, Ger. Realschule), constituaient à l’époque les meilleurs types d’écoles secondaires. Cet article compare la formation des professeurs de mathématiques, les programmes de mathématiques et les examens de fin de scolarité, appelés aussi examens Matura. Il explique d’abord pourquoi il y avait des écoles avec différentes langues d’enseignement sur le territoire de la Pologne de la fin du XVIIIe au début du XXe siècle. Abstract This article is dedicated to the comparison of ways mathematics was taught in secondary schools with Polish and German as languages of instruction on the territory of Poland from 1795 to 1918. Particular attention will be paid to gymnasia (Pol. gimnazjum, Ger. Gymnasium) and real schools (Pol. szkola realna, Ger. Realschule), which constituted the best types of secondary schools at that time. Mathematics teachers education, mathematics curricula and school leaving examinations, called also Matura examinations, will be compared. But firstly, there will be explained why there were schools with different languages of instruction on the territory of Poland from the end of the 18th to the beginning of the 20th century.
Notes
Chapitre des Actes de la huitième université d’été (ESU 8) .
Données de publication
Éditeur Oslo Metropolitan University Oslo , 2019 Format p. 727-758 Index Bibliogr. p. 756-758
ISBN 82-8364-211-1 EAN 9788283642117 ISSN 2535-6984
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification