History and Epistemology in Mathematics Education. Writing a book for teachers: An introduction to history of mathematics and its connection to education. p. 216 -227.
(Ecrire un livre pour les enseignants : une introduction à l'histoire des mathématiques et son lien avec l'enseignement.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteur : Smestad Bjorn
Résumé
Cet article est issu d’une discussion entre collègues portant sur la pertinence des choix faits dans un ouvrage d’histoire des mathématiques destiné aux enseignants de mathématiques du second degré. Abstract The author was in the process of writing a book that will to be an introduction to history of mathematics for teachers in primary and lower secondary school. He relates here a workshop, where he outlined a series of objectives in writing the book, and then invited participants to discuss (in groups) concrete examples of sections of the book : This paper relates the groups discussions about :
Sont présentés des échanges portant sur une activité pédagogique mobilisant la correspondance entre Pascal et Fermat, la règle de trois dans un manuel du 16ème siècle ou la biographie de mathématiciens, ici Niels Henrik Abel et l’équation quintique.
Chapter 6 : Tasks based on the Pascal-Fermat correspondence
Chapter 8 : Original sources : mathematical texts. Main example: The Pascal-Fermat correspondence
Chapter 10 Original sources : Textbooks. Main example: Regula de tri
Chapter 11 Biographical information. Main example: Niels Henrik Abel (and the quintic equation)
– Issues in history of mathematics
– How history of mathematics can enrich mathematics education and how suited the examples are (and whether other examples would be better)
– Issues in mathematics education that can be discussed in light of the examples
– What teachers need in order to teach with history of mathematics
– Ideas on how to develop such a book
Notes
Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)
Données de publication
Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 216 -227 Index Bibliogr. p. 227 -227
ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification