History and Epistemology in Mathematics Education. Proceeding of the 9th European Summer University, 18-22 July 2022.
incomplète
(Histoire et Epistémologie dans l'éducation mathématique. Actes de la 9e université européenne d'été, 18-22 Juillet 2022. ESU 9.)
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Auteurs : Barbin Evelyne. Dir. ; Capone Robertof. Dir. ; Fried Michael N. Dir. ; Menghini Martaf. Dir. ; Pinto Helderf. Dir. ; Tortoriello F. Saverio. Dir.
Résumé
Actes de l’université d’été ESU 9 qui s’est déroulée à l’Université de Salerne du 18 au 22 Juillet 2022. Sommaire de l’ouvrage : – E. Barbin, R. Capone, M. Fried, M. Menghini, H. Pinto et F.S Tortoriello : Présentation des actes ESU 9 (2022) Conférences plénières Conférence spéciale Table ronde Thème 1 : Cadres théoriques et/ou conceptuels pour intégrer l’histoire et l’épistémologie des mathématiques dans l’enseignement des mathématiques Ateliers Présentations orales Courtes communications orales Thème 2 : Histoire et épistémologie des mathématiques dans la formation des élèves et des enseignants : Programmes, cours, manuels et matériel didactique de toute sorte, leur mise en œuvre et leur évaluation Communications orales Courtes communications orales Thème 3 : Les sources historiques originales dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques, et sur les mathématiques Ateliers Présentations orales Courtes communications orales Thème 4 : Les mathématiques et leur relation avec la science, la technologie et les arts : enjeux historiques et aspects socioculturels en relation avec l’enseignement et l’apprentissage interdisciplinaires Ateliers Présentations orales Courtes communications orales Thème 5 : Des sujets dans l’histoire de l’enseignement des mathématiques Ateliers Présentations orales Courtes communications orales Theme 6 : L’histoire des mathématiques en Italie Ateliers Présentations orales Abstract This book includes the proceedings of the 9th European Summer University on the History and Epistemology in Mathematics Education (ESU-9) held in Salerno, Italy, from 18 to 22 July 2022. Table of Contents Pleneray talks Theme 1: Theoretical and/or conceptual frameworks for integrating history and epistemology of mathematics in mathematics education Theme 2: History and epistemology in students’ and teachers’ mathematics education: Curricula, courses, textbooks, and didactical material of all kinds – their design, implementation and evaluation Theme 3: Original historical sources in teaching and learning of and about mathematics Theme 4: Mathematics and its relation to science, technology, and the arts: Historical issues and socio-cultural aspects in relation to interdisciplinary teaching and learning Theme 5: Topics in the history of mathematics education Theme 6: History of mathematics in Italy Special lecture Panel discussion Theme 1: Theoretical and/or conceptual frameworks for integrating history and epistemology of mathematics in mathematics education Workshop Oral Presentations Short Oral Communications Theme 2: History and epistemology in students’ and teachers’ mathematics education: Curricula, courses, textbooks, and didactical material of all kinds – their design, implementation and evaluation Workshop Oral Presentations Short Oral Communications Theme 3: Original historical sources in teaching and learning of and about mathematics Workshops Oral Presentations Short Oral Communications Theme 4: Mathematics and its relation to science, technology, and the arts: Historical issues and socio-cultural aspects in relation to interdisciplinary teaching and learning Workshops Oral Presentations Short Oral Communications Theme 5: Topics in the history of mathematics education Workshops Oral Presentations Short Oral Communications Theme 6: History of mathematics in italy Workshops Oral Presentations
Après un résumé de l’histoire de Salerne et des ESU, les principaux responsables présentent les objectifs majeurs de l’ESU 9, à savoir :
* Ouvrir un forum pour présenter des recherches sur l’enseignement des mathématiques et des méthodes pédagogiques innovantes basées sur une approche historique, épistémologique et culturelle des mathématiques et de leur enseignement, en mettant l’accent sur leur mise en œuvre concrète.
* Offrir une opportunité aux professeurs de mathématiques, éducateurs et chercheurs de partager leurs connaissances historiques, leurs idées pédagogiques et leur expérience en classe liées à cette perspective.
* Motiver une collaboration plus poussée dans ce sens, entre les membres de la communauté de l’enseignement des mathématiques en Europe et ailleurs.
Thème 1 : Cadres théoriques et/ou conceptuels pour intégrer l’histoire et l’épistémologie des mathématiques dans l’enseignement des mathématiques
– Abraham Arcavi : Les rôles de l’histoire des mathématiques dans les connaissances mathématiques requises dans l’enseignement
Thème 2 : Histoire et épistémologie des mathématiques dans la formation des élèves et des enseignants : Programmes, cours, manuels et matériel didactique de toute sorte, leur mise en œuvre et leur évaluation
– Dominique Tournès : Quelle formation en histoire pour les futurs professeurs de mathématiques ? Expériences personnelles et réflexions
Thème 3 : Les sources historiques originales dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques, et sur les mathématiques
– M. Rosa Massa-Esteve : L’utilisation de sources historiques originales dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques
Thème 4 : Les mathématiques et leur relation avec la science, la technologie et les arts : enjeux historiques et aspects socioculturels en relation avec l’enseignement et l’apprentissage interdisciplinaires
– Michel Roellens : Les algorithmes avant les ordinateurs
Thème 5 : Des sujets dans l’histoire de l’enseignement des mathématiques
– Ana Millan Gasca : Un fil caché : idées et propositions sur l’enseignement des mathématiques aux enfants dans l’histoire
Theme 6 : L’histoire des mathématiques en Italie
– Maria Teresa Borgato : L’histoire des mathématiques en Italie à travers les âges : Sources, correspondances, et éditions
– Pedro Palhares : Ethno + mathema + tique : l’héritage d’Ubiratan D’Ambrosio
– Snezana Lawrence, Helena Durnova et Jean-Michel Delire : Le rôle de l’histoire des mathématiques dans la formation de l’image des mathématiques auprès des étudiants et du grand public
– Adriano Demattè : A travers un document historique, l’auteur peut guider les élèves
– Davide Crippa et Pietro Milici : Les courbes transcendantales et le problème inverse des tangentes : aperçus historiques et didactiques pour l’Analyse
– Elena Gil Clemente et Almudena Agudo Carnicer : Des activités géométriques pour les enfants ayant une déficience intellectuelle, inspirées par la démarche d’Edouard Séguin (1812-1880)
– Ernesto Rottoli et Gianstefano Riva: Comparaison directe entre objets. Divergences entre les mondes ancien et moderne
– Bjorn Smestad : Ecrire un livre pour les enseignants : une introduction à l’histoire des mathématiques et son lien avec l’enseignement
– Abdelrahman Affan et Michael N. Fried : Le potentiel de collaboration entre professeurs d’histoire et de mathématiques : Une enquête empirique
– Miglena Asenova : Les objets mathématiques dans une épistémologie transitoire
– Maria Rosaria Del Sorbo, Roberto Capone et Maria Rosaria Enea : Le voyage historique du concept de périodicité et ses implications didactiques en trigonométrie
– Yannis Thomaidis et Constantinos Tzanakis : Le parallélisme historique et la transposition didactique des connaissances historiques
– Arto Mutanen : La philosophie des mathématiques et de l’enseignement de Whitehead comme fondement de l’enseignement dialogique
Ateliers
– Paola Magrone : Un support pédagogique pionnier pour l’apprentissage des premières notions de géométrie : le Matériel-Atlas de Jules Dalsème (1882)
– Daniele Pasquazi : Pratique de la géométrie euclidienne au collège
– Polimnia Andreadou et Konstantinos Nikolantonakis : Enseigner les triangles semblables dans une perspective historique
– Celil Ekici : La Géométrie au collège enseignée d’un point de vue historique avancé (Klein, Usiskin, Hilbert)
– David Guillemette : Une recherche participative avec des enseignants du secondaire en exercice, sur l’introduction de l’histoire des mathématiques dans leur enseignement : une vue d’ensemble et quelques résultats préliminaires
– David Guillemette : Engager les enseignants de mathématiques en formation initiale vers les sources historiques : l’attitude de « modérateur dans le dialogue » et certains aspects antinomiques des pratiques d’enseignement
– Michael Kourkoulos et Constantinos Tzanakis : Prouver la formule de Wallis pour pi dans un contexte probabiliste avec de futurs enseignants du primaire
– Magdalini Lada, Iveta Kohanova et Melih Turgut : Concevoir un cours d’histoire et philosophie des mathématiques pour des enseignants en formation : un cadre émergent
– Gaëlle Louaked : Impact de l’utilisation de l’histoire des mathématiques au lycée : une étude empirique
– Michela Maschietto et Pietro Milici : Prendre en main le calcul analytique : un nouvel outil qui recueille un héritage historique
– Hélder Pinto, Cecília Costa et Helmuth R. Malonek : L’histoire des mathématiques dans les manuels portugais de Vicente Gonçalves (1896-1985) et José Sebastiao e Silva (1914-1972)
– Jorge Soto-Andrade, Dandan Sun, Daniela Diaz-Rojas et Amaranta Valdes-Zorrilla : Promenades aléatoires en histoire et épistémologie des mathématiques
– Adriana De Bortoli et Zionice Garbelini Martos Rodrigues : L’enseignement de concepts mathématiques à travers des podcasts : une tentative de relier l’histoire des mathématiques (HM) et les technologies numériques de l’information et de la communication (DTIC)
– Riccardo Bellé : La tangente à la parabole dans les mathématiques grecques et chez Galilée
– Carène Guillet et Marie-Line Moureau : Introduction to differential calculus through a study of tangents
– Gavin Hitchcock : Un atelier visant à faire revivre en classe des épisodes de l’histoire des mathématiques au moyen du théâtre, en intégrant une courte pièce de théâtre se déroulant en Chine ancienne
– Fatima Romero-Vallhonesta, Iolanda Guevara-Casanova et Carles Puig-Pla : Pedro Nunez : l’algèbre sert aussi à résoudre des problèmes géométriques
– Giovanna Bimonte et Ilaria Veronesi : Analyse des interactions stratégiques à travers l’approche constructiviste
– Emilia Florio et Giuseppina Fenaroli : Une transition possible de la géométrie à l’algèbre symbolique à travers l’histoire des mathématiques
– Nicla Palladino, Emanuela Ugh et Roberta Paoletti : Un exemple de « problem solving » dans les cours de mathématiques à l’Université
– Francesco Saverio Tortoriello et Ilaria Veronesi : Histoire et Epistémologie dans l’Enseignement des Mathématiques. Mathématiques, éloquence et politique : le modèle hypothético-déductif dans les discours politiques qui ont changé le cours de l’Histoire dans les deux derniers siècles
– Luis Carlos Vargas-Zambrano et Gisela Montiel-Espinosa: Spatial thinking in ancient geometry. the case of subcontrary section
– Pedro L. Garcia et Maria T. Gonzalez : Les premiers signes d’extension du plan à l’espace : les contributions de Johann Hudde et Philippe de la Hire à la géométrie analytique en 3 dimensions
– Alain Bernard et Catherine Darley : Controverse au sujet de la forme de la Terre au 18e siècle : questions de texte et de traduction
– Jean Michel Delire: Du compas de Fabrizio Mordente de Salernes au compas de proportion
– Lorenzo Miani, Lucia Modica et Olivia Levrini : Interdisciplinarité en relativité spéciale : une activité pour la formation des enseignants
– Sara Satanassi et Olivia Levrini : Une approche interdisciplinaire de la deuxième révolution quantique pour l’éducation à la pensée probabiliste : le cas de la marche aléatoire
– Selvin Galo Alvarenga, Ricardo Cantoral et Gisela Montielespinosa : La Mathématisation du mouvement des fluides : un exemple tiré de l’hydrologie
– Maria Cristina Migliucci et Vanessa Panichelli : Les jeux de société dans l’enseignement des mathématiques : une comparaison de « l’Initiateur Mathématique » (1910, Hachette) et « Polyminix » (2019, Creativamente)
– Garyfallia Alexandridou, Yannis Thomaidis et Konstantinos Nikolantonakis : Les définitions des concepts « cercle » et « losange » dans les manuels de mathématique grecs utilisés dans l’enseignement primaire de 1830 à nos jours
– Maria Cristina Almeida : Les manuels développés dans le sillon des Mathématiques Modernes (1976-1980) : une comparaison
– Marcello Amadeo, Cleber Haubrichs, Aline Bernardes et Bruna Moustapha-Corrêa : L’histoire des Mathématiques dans les manuels brésiliens du secondaire
– Davidson Paulo Azevedo Oliveira : Influences mathématiques françaises dans la première école des mines brésilienne à la fin du XIXe siècle
– Dionysios Baltzis : « Ne touchez pas à Euclide ! » : La réception ambigüe de la réforme des « Mathématiques modernes » en Grèce
– Andreas Christiansen : Le postulat d’Euclide dans un manuel norvégien du début du 19e siècle
– Dirk De Bock : A la recherche des racines du mouvement des mathématiques modernes en Europe
– Ana P. Martins, Hélder Pinto, Helena Gomes et Luis Menezes : Les idées et pratiques des enseignants de mathématiques portugais du secondaire sur l’histoire des mathématiques dans l’enseignement
– José M. Munoz-Escolano, Antonio M. Oller-Marcén et María Santagueda-Villanueva : Les encyclopédies scolaires espagnoles (1901-1965) : Une source inexplorée pour l’histoire de l’enseignement des mathématiques en Espagne
– Veronica Gavagna : Partir de l’histoire des mathématiques du début de l’Italie : des sources primaires aux concepts mathématiques. Les mathématiques de l’abaque et la tradition archimédienne.
– Elena Lazzari, Maria Giulia Lugaresi, Paola Magrone, Elena Scalambro: L’histoire des mathématiques en Italie (18-20e siècles : des sources primaires aux mathématiques
– Antonio Veredice : Le renouveau de la logique en Italie dans la seconde moitié du 20e siècle et son introduction dans le programme de mathématiques
– Maria Giuseppina Adesso, Roberto Capone et Oriana Fiore : Le problème historique de Fagnano : du matériel pédagogique pour expérimenter des tâches mathématiques et physiques au lycée en Italie
– Adriano Demattè et Luigi Tomasi : Le Centre de Recherche Didactique « Ugo Morin » : relier la recherche sur l’enseignement des mathématiques et l’enseignement à l’école en Italie
– Elena Scalambro et Erika Luciano : L’histoire des mathématiques comme outil anti-racisme
– Luigi Tomasi et Adriano Demattè : Mathématiques modernes en Italie
– Giuseppe Canepa : Sur les problèmes liés à l’enseignement des mathématiques au « Studio Padovano » au milieu du 19e siècle
– E. Barbin, R. Capone, M. Fried, M. Menghini, H. Pinto, F.S Tortoriello
ESU 9 (2022): Proceedings presentation
After a summary of the history of Salerno and the ESUs, the main officials present the main objectives of the ESU 9, namely :
* To provide a forum for presenting research in mathematics education and innovative teaching methods based on a historical, epistemological and cultural approach to mathematics and their teaching, with emphasis on actual implementation.
* To offer an opportunity for mathematics teachers, educators and researchers to share their historical knowledge, their teaching ideas andclassroom experience related to this perspective.
* To motivate further collaboration along these lines, among members of the mathematics education community in Europe and beyond.
– Abraham Arcavi: Roles of the history of mathematics in the mathematical knowledge for teaching
– Dominique Tournès: What history training for future mathematics teachers? Personal experiences and reflections
– M. Rosa Massa-Esteve: The use of original sources in the classroom for learning mathematics
– Michel Roellens: Algorithms before computers
– Ana Millan Gasca: A hidden thread: ideas and proposals on children’s mathematics education in history
– Maria Teresa Borgato: The history of mathematics in Italy through the ages: Sources, correspondences, and editions
– Pedro Palhares: Ethno + mathema + tics: The legacy of Ubiratan D’Ambrosio
– Snezana Lawrence, Helena Durnova, Jean-Michel Delire: The role of history of mathematics in forming an image of mathematics among students and general public
– Adriano Demattè: Through a historical document, the author can guide the students
– Davide Crippa, Pietro Milici: Transcendental curves by the inverse tangent problem: Historical and didactical insights for calculus
– Elena Gil Clemente, Almudena Agudo Carnicer: Geometrical activities for children with intellectual disabilities inspired in Édouard Séguin’s (1812-1880) approach
– Ernesto Rottoli, Gianstefano Riva: Direct comparison between objects. Discrepancies between the ancient and the modern world
– Bjorn Smestad: Writing a book for teachers: An introduction to history of mathematics and its connection to education
– Abdelrahman Affan, Michael N. Fried: Potential of collaboration between history and mathematics teachers: Empirical investigation
– Miglena Asenova: Mathematical objects within a transitory epistemology
– Elena Gil Clemente, Almudena Agudo Carnicer: Historical journey of the concept of periodicity and its didactic implications in trigonometry
– Yannis Thomaidis, Constantinos Tzanakis: Historical parallelism and the didactical transposition of historical,knowledge
– Arto Mutanen: Whitehead’s philosophy of mathematics and education as foundation of dialogical teaching
-Paola Magrone: A pioneer educational aid for the learning of the first notions of geometry: Jules Dalsème’s Matériel-Atlas (1882)
-Daniele Pasquazi: Hands on Euclidean geometry in middle school
– Polimnia Andreadou, Konstantinos Nikolantonakis: Teaching similar triangles in historical perspective
– Celil Ekici: College geometry from an advanced historical standpoint for mathematics education
– David Guillemette: A participative research with in-service secondary school teachers on the introduction of the history of mathematics in mathematics education: an overview and some preliminary results
– David Guillemette: Engaging mathematics pre-service teachers with historical sources: The « moderator in dialogue » attitude and some antinomic aspects of educational practices
– Michael Kourkoulos, Constantinos Tzanakis: Proving Wallis formula for pi in a probability context with prospective primary school teachers
– Magdalini Lada, Iveta Kohanova, Melih Turgut: Designing a history and philosophy of Mathematics course for preservice teachers: an emerging framework
– Gaëlle Louaked: Impact of the use of history in secondary school mathematics education: An empirical study
– Michela Maschietto, Pietro Milici: Get in touch with calculus: A new material device collecting a historical legacy
– Hélder Pinto, Cecília Costa, Helmuth R. Malonek: History of mathematics in Portuguese textbooks of Vicente Gon- 340 çalves (1896-1985) and José Sebastião e Silva (1914-1972)
– Jorge Soto-Andrade, Dandan Sun, Daniela Diaz-Rojas, Amaranta Valdes-Zorrilla: Random walks in the history and epistemology of mathematics
– Adriana De Bortoli, Zionice Garbelini Martos Rodrigues: Teaching-learning of mathematical concepts through podcasts: an attempt to link history of mathematics (HM) and digital information and communication technology (DTIC)
– Riccardo Bellé: The tangent line to the parabola between Greek mathematics and Galileo
Galilei
– Carène Guillet, Marie-Line Moureau: Introduction to differential calculus through a study of tangents
– Gavin Hitchcock: Mathematical Artistry for Justice: A workshop on bringing episodes in the history of mathematics to life in the classroom by means of theatre, incorporating a short play set in Ancient
– Fàtima Romero-Vallhonesta, Iolanda Guevara-Casanova, Carles Puig-Pla: Pedro Núñez: Algebra is also for geometrical problem solving
– Giovanna Bimonte, Ilaria Veronesi: Analytic narrative of strategic interactions throughout the constructivist approach
– Emilia Florio, Giuseppina Fenaroli: A possible transition from geometry to symbolic algebra through the history of mathematics
– Nicla Palladino, Emanuela Ughi, Roberta Paoletti: Un esempio di problem solving nei corsi universitari di matematica
– Francesco Saverio Tortoriello, Ilaria Veronesi: Mathematics, eloquence and politics: The deductive hypothetical model in the political discourses that changed the course of history over the last two centuries
– Luis Carlos Vargas-Zambrano, Gisela Montiel-Espinosa: Spatial thinking in ancient geometry. the case of subcontrary section
– Pedro L. García, María T. González: First signs of extension from the plane to the space: contributions by Johann Hudde and Philippe de la Hire to 3-dimensional analytical geometry
– Alain Bernard, Catherine Darley: The 18th cent. controversy about the shape of the Earth: Textual and translation issues
– Jean Michel Delire: Du compas de Fabrizio Mordente de Salernes au compas de proportion
– Lorenzo Miani, Lucia Modica, Olivia Levrini: Interdisciplinarity in special relativity: development of activity for pre-service teacher education
– Sara Satanassi, Olivia Levrini: An interdisciplinary approach to the second quantum revolution for
educating to probabilistic thinking: the random walk case
– Selvin Galo Alvarenga, Ricardo Cantoral†, Gisela Montielespinosa: Mathematization of fluid motion: An example from hydrology
– Maria Cristina Migliucci, Vanessa Panichelli: Board games in maths education: comparing the Intiateur Mathématique (1910, Hachette) and Polyminix (2019, CreativaMente)
– Garyfallia Alexandridou, Yannis Thomaidis, Konstantinos Nikolantonakis: The definitions of the concepts « circle » and « rhombus » in Greek mathematics textbooks used in Primary Education from 1830 to the present day
– Mária Cristina Almeida: Textbooks developed in the path of Modern Mathematics (1976-1980): A comparison
– Marcello Amadeo, Cleber Haubrichs, Aline Bernardes, Bruna Moustapha-Corrêa: History of Mathematics in Brazilian secondary school textbooks
– Davidson Paulo Azevedo Oliveira: French mathematical influences in the first Brazilian geological school in the late 19th century
– Dionysios Baltzis: « Hands off Euclid! »: The ambiguous reception of the « Modern Mathematics » reform in Greece
– Andreas Christiansen: Euclid’s parallel postulate and a Norwegian textbook in geometry from early 19th century
– Dirk De Bock: In search for the early roots of the European modern mathematics movement
– Ana P. Martins, Hélder Pinto, Helena Gomes, Luís Menezes: Portuguese teachers’ conceptions and practices on the history of mathematics in teaching (7th to 12th grades)
– José M. Muñoz-Escolano, Antonio M. Oller-Marcén, María Santágueda-Villanueva: Spanish school encyclopedias (1901-1965): An unexplored source for the History of Mathematics Education in Spain
– Veronica Gavagna: Starting from the history of mathematics in Early Modern Italy: From primary sources to mathematical concepts. Abacus Mathematics and Archimedean Tradition
– Elena Lazzari, Maria Giulia Lugaresi, Paola Magrone, Elena Scalambro: Starting from the history of mathematics in Late Modern Italy (XVIII-XX centuries): From primary sources to mathematical concepts
– Antonio Veredice: La rinascita della logica in Italia nella seconda metà del ‘900 e la sua introduzione nei programmi scolastici di matematica
– Maria Giuseppina Adesso, Roberto Capone, Oriana Fiore: The Historical Fagnano’s Problem: teaching materials as artifacts to experiment mathematical and physical Tasks in Italian High School
– Adriano Demattè, Luigi Tomasi: The « Ugo Morin » Didactic Research Centre: linking research in mathematics education and teaching in Italian school
– Elena Scalambro, Erika Luciano: History of mathematics as a tool to educate for anti-racism
– Luigi Tomasi, Adriano Demattè: Modern Mathematics in Italy
– Giuseppe Canepa: Issues related to the teaching of mathematics at the « Studio Padovano »in mid-1800s
Notes
Données de publication
Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format 650 p. Index Bibliogr. pag. mult.
Université d’été européenne sur l’histoire et épistémologie dans l’éducation mathématique, 9, Salerme, Italie, 2022
ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014
Type actes de colloques, de congrès, de séminaire Langue anglais Support internet
Classification
Mots-clés