History and Epistemology in Mathematics Education. Mathematical Artistry for Justice: A workshop on bringing episodes in the history of mathematics to life in the classroom by means of theatre, incorporating a short play set in Ancient. p. 378-399.

(Un atelier visant à faire revivre en classe des épisodes de l'histoire des mathématiques au moyen du théâtre, en intégrant une courte pièce de théâtre se déroulant en Chine ancienne.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteur : Hitchcock Gavin

Résumé

Cet article est issu d’un atelier au cours duquel les participants ont pu expérimenter et réfléchir sur la la plus-value d’une représentation théâtrale pour motiver les élèves à apprendre des mathématiques et à les sensibiliser à leur histoire en classe. L’auteur de cet article a monté une pièce basée sur les sources primaires pour susciter l’intérêt pour l’histoire contextuelle authentique de l’algèbre tout en motivant son apprentissage.
La pièce, jouée dans son intégralité lors de la discussion, évoque le contexte culturel dans lequel un praticien chinois des mathématiques a pu opérer il y a environ deux millénaires, et suggère comment la Règle « d’excès et de défaut » pour la résolution d’équations aurait pu être inspirée, et enregistrée comme problème 17 du chapitre 7 du Jiu zhang suan shu (Les Neuf Chapitres).

Abstract

This paper describes the theoretical motivation and practical mounting of a workshop in which participants could experience and reflect on the value of theatre in bringing mathematical ideas and history to life in the classroom. All participants were involved in the production and enactment of a short pre-scripted play, requiring minimal preparation. This was followed by discussion, small group work, and feedback. The play, given in full below, evokes the cultural context within which a Chinese mathematical practitioner may have operated about two millennia ago, and suggests how the Rule of Excess and Deficiency for equation solving could have been inspired and recorded, as Problem 17 in Chapter 7 of the Jiu zhang suan shu (The Nine Chapters). Nine representative scribes/mathematicians from different cultures make cameo appearances, giving the names for ‘the unknown’ used in equation-solving in their time. The dialogue is accessible and lively, laced with humour and emotions, portraying the excitement of mathematics-making. Based upon primary sources, the play can inspire interest in authentic contextual history of algebra while motivating the learning of algebra.

Notes

Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)

Données de publication

Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 378-399 Index Bibliogr. p. 398-399

ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification