History and Epistemology in Mathematics Education. A possible transition from geometry to symbolic algebra through the history of mathematics. p. 418-424.

(Une transition possible de la géométrie à l'algèbre symbolique à travers l'histoire des mathématiques.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Cet article présente l’expérimentation d’un parcours pédagogique, conçu pour une classe du secondaire, visant à mettre en évidence un lien entre géométrie et algèbre à partir de textes du Kitab al-jabr wa al-muqabala d’Al-Khwarizmi ; et Kitab fi al-jabr wa al-muqabala d’Abu; Kumil.
La motivation est double :
– la connaissance du développement historique des mathématiques peut accroître les connaissances disciplinaires
– concentrer l’attention sur le rôle des registres sémiotiques favorise la compréhension des mathématiques par les étudiants.

Les principaux moments de l’expérience ont été :
-le remplissage d’un questionnaire par les étudiants, pour détecter toute discontinuité dans l’apprentissage de la géométrie et de l’algèbre euclidienne
– la lecture de passages choisis parmi les textes d’Al-Khwārizmī et Abū Kamil
-l’identification des éléments mathématiques dans les passages choisis.

Les auteurs concluent par l’analyse de l’efficacité de ce parcours.

Abstract

In this paper we present the experimentation of an educational path, designed for a secondary school class, aimed at highlighting a connection between geometric and algebraic knowledge starting from passages taken from the Kitāb al-jabr wa al-muqābala of Al-Khwārizmī and Abū Kāmil’s Kitāb fi al-jabr wa al-muqābala. The motivation for such activity is twofold: the knowledge of the historical development of mathematics can increase its disciplinary knowledge; moreover, focusing attention on the role of the semiotic registers favors understanding of mathematics by the stu-
dents. The main moments of the experience were: administration of a questionnaire to students, to detect any discontinuity in learning Euclidean geometry and algebra; linguistic-literary reading of passages chosen from the texts of Al-Khwārizmī and Abū Kāmil; identification of the mathematical elements in the chosen passages; identification of different semiotic registers, through which mathematics expresses itself, and of their role in the search for the solution of a problem and its parameterization; conclusions regarding the effects of the proposed educational path. Among the effects of the presented didactic path, we highlight the students’ awareness of how the transition process from geometry to symbolic algebra improves understanding of the historical evolution of mathematics; the generalization of a problem and its solution through parameterization and the acquisition of operational skills in the modeling process.

Notes

Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)

Données de publication

Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 418-424 Index Bibliogr. p. 423-424

ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification