History and Epistemology in Mathematics Education. Board games in maths education: comparing the Intiateur Mathématique (1910, Hachette) and Polyminix (2019, CreativaMente). p. 503-513.

(Les jeux de société dans l'enseignement des mathématiques : une comparaison de "l'Initiateur Mathématique" (1910, Hachette) et "Polyminix" (2019, Creativamente).)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Résumé

Cet article s’intéresse aux matériels pédagogiques (jeux de société de composition/décomposition) destinés aux enfants, en présentant un cas historique marquant, le jeu de petits cubes de 1910 de Jacques Camescasse (1869-1941), nommé « Initiateur Mathématique ». Inspiré de l’ouvrage de Charles- Ange Laisant (1841-1920) l’ »Initiateur Mathématique » édité par Hachette et dans les années 1930 par la CEL (Coopérative de l’enseignement laïque), choisi par Célestin Freinet (1896-1966). L’article vise à relier le substrat pédagogique et épistémologique de ces jeux, à partir du XVIIIe siècle (comme chez Friedrich Fröbel (1782-1852).

Abstract

The workshop focuses on educational materials (board games involving composition/decomposition) addressed to children, presenting an outstanding historical case, the 1910 « jeu de petits cubes » by Jacques Camescasse(1869-1941), named Initiateur Mathématique: inspired by the Charles-Ange Laisant’s (1841-1920) book Initiation Mathématique and produced by the French publishing house Hachette and in the 1930’s by CEL Coopérative de l’enseignement laic (on Célestin Freinet’s (1896- 1966) choice).We will connect its pedagogical and epistemological substratum with that of a recent educational board game produced in Italy, Polyminix, a 2D version
of a game inspired by Solomon W. Golomb’s (1932-2016)’s polyominoes. The tradition of toys and boxes for elementary learning started in the 18th century, including decomposition and composition and ratios (as in Friedrich Fröbel’s (1782-1852) gifts and the learning of the decimal numeration system). Camescasse combined both aspects – also thanks to the cutting-edge technical design and materials – and had a clear outlook on mathematics education connecting arithmetic to geometry and the metric system: «La mathématique est une et. peu divisible», he wrote in the Notice containing the directions for the Initiateur, included in the box. The workshop will be divided into two parts: participants will be involved in hands on activities in both.

Notes

Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)

Données de publication

Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 503-513 Index Bibliogr. p. 512-513

ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification