History and Epistemology in Mathematics Education. Board games in maths education: comparing the Intiateur Mathématique (1910, Hachette) and Polyminix (2019, CreativaMente). p. 503-513.
(Les jeux de société dans l'enseignement des mathématiques : une comparaison de "l'Initiateur Mathématique" (1910, Hachette) et "Polyminix" (2019, Creativamente).)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Migliucci Maria Cristina ; Panichelli Vanessa
Résumé
Cet article s’intéresse aux matériels pédagogiques (jeux de société de composition/décomposition) destinés aux enfants, en présentant un cas historique marquant, le jeu de petits cubes de 1910 de Jacques Camescasse (1869-1941), nommé « Initiateur Mathématique ». Inspiré de l’ouvrage de Charles- Ange Laisant (1841-1920) l’ »Initiateur Mathématique » édité par Hachette et dans les années 1930 par la CEL (Coopérative de l’enseignement laïque), choisi par Célestin Freinet (1896-1966). L’article vise à relier le substrat pédagogique et épistémologique de ces jeux, à partir du XVIIIe siècle (comme chez Friedrich Fröbel (1782-1852). Abstract The workshop focuses on educational materials (board games involving composition/decomposition) addressed to children, presenting an outstanding historical case, the 1910 « jeu de petits cubes » by Jacques Camescasse(1869-1941), named Initiateur Mathématique: inspired by the Charles-Ange Laisant’s (1841-1920) book Initiation Mathématique and produced by the French publishing house Hachette and in the 1930’s by CEL Coopérative de l’enseignement laic (on Célestin Freinet’s (1896- 1966) choice).We will connect its pedagogical and epistemological substratum with that of a recent educational board game produced in Italy, Polyminix, a 2D version
of a game inspired by Solomon W. Golomb’s (1932-2016)’s polyominoes. The tradition of toys and boxes for elementary learning started in the 18th century, including decomposition and composition and ratios (as in Friedrich Fröbel’s (1782-1852) gifts and the learning of the decimal numeration system). Camescasse combined both aspects – also thanks to the cutting-edge technical design and materials – and had a clear outlook on mathematics education connecting arithmetic to geometry and the metric system: «La mathématique est une et. peu divisible», he wrote in the Notice containing the directions for the Initiateur, included in the box. The workshop will be divided into two parts: participants will be involved in hands on activities in both.
Notes
Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)
Données de publication
Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 503-513 Index Bibliogr. p. 512-513
ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification