History and Epistemology in Mathematics Education. Portuguese teachers’ conceptions and practices on the history of mathematics in teaching (7th to 12th grades). p. 566-572.
(Les idées et pratiques des enseignants de mathématiques portugais du secondaire sur l'histoire des mathématiques dans l'enseignement.)
Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP Télécharger
Auteurs : Martins Ana P. ; Pinto Hélder ; Gomes Helena ; Menezes Luis
Résumé
Cette étude, fondée sur un questionnaire en ligne vise à connaître : Abstract This study, based on what are the international recommendations for the introduction of the History of Mathematics (HM) in the teaching of this discipline, seeks to describe the Portuguese reality. Thus, the study aims to know: (i) teachers’ training in HM; and (ii) their conceptions and practices about the use of HM in the classroom. An online questionnaire was answered by a group of 432 Portuguese Mathematics teachers of secondary education (7th-12th grades). Approximately half of the teachers
– la formation des enseignants en Histoire des mathématiques (HM)
– leurs conceptions et pratiques concernant l’utilisation de HM en classe.
Il en ressort que la moitié des enseignants considèrent leur formation en HM durant leurs études supérieures comme solide, mais que la formation continue est pratiquement inexistante. L’étude montrer également qu’une écrasante majorité déclare utiliser l’histoire des mathématiques comme ressource didactique dans les cours de mathématiques et que seulement un tiers environ le font rarement car les plus grandes contraintes proviennent des programmes officiels, de la difficulté de l’évaluation et de la rareté du matériel de support.
considered their training in HM obtained in their higher education as frequent or solid. Almost all categorized as non-existent or reduced their continuous education in HM. Regarding the teachers’ practices, an overwhelming majority reports using HM as a didactic resource in Mathematics class and only about a third do it rarely. Teachers resorted more frequently to textbooks and problems with a historical context and favored the use of HM in the introduction to mathematical content. As for the potential of using HM in teaching, teachers evaluated the didactic potential of HM very positively. The biggest constraints were related to the extension of the official curricula, the difficulty of evaluation and the scarcity of support materials.
Notes
Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)
Données de publication
Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 566-572 Index Bibliogr. p. 571-572
ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014
Public visé chercheur, enseignant, formateur
Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier
Classification