History and Epistemology in Mathematics Education. Issues related to the teaching of mathematics at the « Studio Padovano » in mid-1800s. p. 644-650.

(Sur les problèmes liés à l'enseignement des mathématiques au "Studio Padovano" au milieu du 19e siècle.)

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteur : Canepa Giuseppe

Résumé

Les développements mathématiques au milieu du XIXe siècle ont soulevé d’importantes questions de méthodes d’enseignement et d’apprentissage de cette discipline.
Giovanni Santini, Giusto Bellavitis, Domenico Turazza et quelques autres, ont travaillé en particulier à l’élaboration de projets pédagogiques pour des approches originales des matières enseignées et leur mise en œuvre concrète lors des cours magistraux avec les étudiants. L’analyse des débats et de leurs cours, encore en partie manuscrit et inédit, illustre un moment complexe dans lequel ces chercheurs agissaient déjà comme s’ils appartenaient au même État, bien que toujours sous la législation austro-hongroise. Leur étude peut également fournir des points de comparaison intéressants en résonance avec les problèmes qui ont caractérisé les activités scientifiques des époques ultérieures.

Abstract

The developments in mathematics in the decades around mid-19th century led some professors of mathematics and science from the University of Padua to ask themselves significant questions about the teaching and learning methods of their disciplines. The scholars of the « Studio Padovano », name of the faculty of philosophy and mathematics at the University of Padua, to which we will refer, are: Giovanni Santini, Giusto Bellavitis, Domenico Turazza, and some others. They worked on developing ideas and hypotheses on a new legislation related to teaching and on finding the most appropriate ways to influence decisions about those matters at the institutional level. They also worked on drafting educational projects for original approaches to their teaching subjects and their actual implementation during lectures with students. From the pedagogical-educational point of view, the steps to obtain a good transmission of knowledge to the new generations were the subject of a debate (through an exchange of correspondence) and also were the motivation for the production of appropriate publications on the subject. The analysis of this material, still partly handwritten and unpublished, illustrates a complex moment in which these scholars already acted as if they belonged to the very same state, although still under the Austro-Hungarian legislative sphere. The study of this material can also provide interesting points of comparison with the problems that characterized the scientific activities of subsequent periods.

Notes

Chapitre des Actes de la neuvième université d’été (ESU 9)

Données de publication

Éditeur Edizioni Nuova Cultura Rome , 2023 Format p. 644-650 Index Bibliogr. p. 650-650

ISBN 88-3365-601-2 EAN 9788833656014

Public visé chercheur, enseignant, formateur

Type chapitre d’un ouvrage Langue anglais Support papier

Classification