Les mathématiques éclairées par l’histoire. Diviser un triangle au Moyen Age : l’exemple des géométries latines. p. 73-90.

English Title : Dividing a Triangle in the Middle Ages: An Example from Latin Works on Practical Geometry.

Auteur : Moyon Marc

Résumé

L’auteur de ce chapitre présente une activité de géométrie qui permettra à l’enseignant de collège de varier ses exercices ou de contextualiser l’activité mathématique ou de proposer des textes anciens accessibles aux élèves.

Voici le plan :
– Un peu d’histoire
– « Découper un triangle en deux parties égales » : Pourquoi et comment ?
– Grandeurs, arithmétisation des grandeurs et nombres dans la géométrie de Fibonacci

Abstract

This chapter is concerned with an important question in geometry: the division (or dissection) of 2D figures. This question has been represented and developed in numerous mathematical traditions since Mesopotamian times. In particular, the great geometers of ancient Greece such as Euclid or Hero of Alexandria each tackled it in their own way. Many other developments were achieved in Islamic countries both in the East and West. Based on extracts from medieval Latin literature of the twelfth and thirteenth centuries with Plato of Tivoli, Fibonacci and Jordanus de Nemore, this chapter deals with just one basic geometric problem: ‘dividing a triangle into two equal parts’, from which the geometric constraints evolve. A broad historic introduction allows these problems to be placed in context; it is a great opportunity to introduce an historic perspective into mathematics teaching. When an author is quoted for the first time, their name is followed, in brackets, by the date of death when known or the proven period when they were active. When too little viable information is known, only the century will be given.

Notes

Chapitre de l’ouvrage Les mathématiques éclairées par l’histoire.
Il est également paru traduit en anglais dans Let History into the Mathematics Classroom.

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site https://hal.science/halshs-00536392

Données de publication

Éditeur Vuibert, ADAPT Editions Paris , 2012 Format 16 cm x 24 cm, p. 73-90 Index Bibliogr. p. 89-90

ISBN 2-311-00861-7 (Vuibert) – 2-35656-029-7 (ADAPT) EAN 9782311008616 (Vuibert) – 9782356560292 (ADAPT)

Public visé enseignant, formateur Niveau 3e, 4e, 5e, 6e, collège Âge 11, 12, 13, 14

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification