Histoires de problèmes. Histoire des mathématiques. Faut-il toujours raison garder ? p. 33-57.

Des grandeurs incommensurables aux nombres réels.
English Title : Must we always be rational? From incommensurable magnitudes to real numbers. (ZDM/Mathdi)

Résumé

Plan de l’article :
– Une petite enfance sans nuage ?
– Le nombre prend la tête du trio …. mais trébuche sur un carré !
– Théon tente une conciliation, mais elle n’en finit pas !
– Le divorce à l’euclidienne
– La piste de Proclus
– La solution d’Eudoxe
– Omar Al-Khayyam tente de rendre la raison aux nombres
– Problème de fondement ? ….
– …. Une solution : les coupures.

Abstract

The following questions are discussed: how can measures be used when lengths are not directly measurable? Is there a way of resolving the differences, between the infinite process of approximation, and the problem of incommensurability? what sort of new « rationality » would allow us to treat the irrational ratios of incommensurable magnitudes as numbers? During this course of history, these questions sometimes made demands on our three protagonists: numbers, magnitudes and measures. This article is aimed at teachers of mathematics for use as a means of introducing a historical perspective into the teaching of mathematics. It also contains exercises to be solved according to ancient and modern methods. The chapter ends with a bibliography which contains, in addition to the historical sources that have been used, a certain number of books recommended for further study of the subject. (ZDM/Mathdi)

Notes

Chapitre de l’ouvrage Histoires de problèmes. Histoire des mathématiques.

Pistes d’utilisation en classe

Cette ressource peut être utilisée en formation initiale des enseignants.

Données de publication

Éditeur Ellipses Paris , 1993 Collection IREM – Epistémologie et Histoire des Maths Format 17,5 cm x 26 cm, p. 33-57

ISBN 2-7298-9368-7 EAN 9782729893682 ISSN 1298-1907

Public visé enseignant, formateur Niveau licence, lycée, terminale Âge 17, 18, 19

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification