Repères-IREM. N° 20. p. 16-28. Eppur, si muove.

English Title : Eppur, si muove (nevertheless, it moves). (ZDM/Mathdi)

Un fac-similé numérique est en téléchargement sur le site Bibliothèque numérique des IREM et de l’APMEP  Télécharger 

Auteur : Trouche Luc

Résumé

L’auteur décrit une séance de module proposée à des élèves de seconde (parabole tangente à trois droites). Il montre que l’activité même des élèves est une condition non suffisante de la construction des connaissances et met en évidence l’importance du va et vient entre phases d’expérience et phases d’institutionnalisation.

Abstract

Interest for the use of graphics calculators has guided the group « Analysis » of the IREM of Montpellier to propose activities in which this equipment is used. As an example it has been provided for the pupils – during hours of « independant study » on secondary level – the problem of determining a parabola touched tangential by three given straight lines, which corresponds – from the teachers viewpoint – to the problem of finding out the role of coefficients, a, b, c in a trinomial term ax^2+bx+c. The most important element of a first session has been an experiment and a (nearly free) research of the problem from the pupils’ side with help of a calculator, as well as an intensive exchange of ideas between the pupils and the teacher, but also among themselves. As a result of this experience the author finds out that activities of the kind « independent study » can not be renounced of, particularly in mathematics. The pupils can drive away false thoughts, discover their erroneous character by making them work as an obstacle in the solution of a problem. Nevertheless, the activity as such is no pledge for learning. That is, above all, as even a working activity can be penetrated by a lot of erroneous ideas. (ZDM/Mathdi)

Notes

Cet article est publié dans Repères-IREM N° 20 .
Le numéro 20 de cette revue est consacré aux modules en classe de seconde. Ce type de séquence d’enseignement avait été introduit dans ces classes en 1992.

Repères-IREM est la revue du réseau national des Instituts de Recherche sur l’Enseignement des Mathématiques (IREM), elle a été créée en octobre 1990. De nombreux articles peuvent être utilisés en formation initiale des enseignants.
Tous ses articles, jusqu’au dernier numéro paru, sont consultables et téléchargeables librement en ligne sur le site de l’IREM de Grenoble.

Données de publication

Éditeur TOPIQUES éditions Metz , 1995 Format 16 cm x 23,7 cm, p. 16-28
ISSN 1157-285X

Public visé chercheur, enseignant, formateur Niveau 2de, lycée Âge 15

Type article de périodique ou revue Langue français Support papier

Classification