Les mathématiques éclairées par l’histoire. Calculer avec des hyperboles et des paraboles. p. 131-148.

English Title : Calculating with Hyperbolas and Parabolas.

Résumé

L’auteur de ce chapitre présente l’expérimentation qu’il a menée en classe de seconde. La nomographie a constitué un terrain de choix pour concevoir des activités riches et attrayantes dans lesquelles algèbre et géométrie sont en interaction permanente.

Voici le plan :

– Abaques et nomogrammes
– Pour des tables graphiques au lycée
– Calculer avec des hyperboles
– Calculer avec des paraboles
– Un peu d’histoire sur les tables graphiques utilisant des hyperboles ou des paraboles

Abstract

Graphical tables (abaques and nomograms) can give rise to original activities for 16- to 18-year-olds with a strong historical and cross-curricular element. These activities lend themselves to a practical way of dealing with information and highlighting the changes in presentation (graphic, numerical, algebraic and geometric) as well as offering a motivating topic area for the usual functions required by the program of study. They also allow the active use of the basic techniques of geometry in an unusual setting. This chapter deals with practical work trialled in a class of 16-year-olds, based on two types of multiplication abaques situated in their historical and cultural background: a concurrent-line abaque using a family of hyperbolas and an alignment nomogram with a plotted parabola. The use of these graphical tables allowed the students to revisit their knowledge of inverse and square functions, to use freely equations of straight lines and curves, and to anticipate the graphical methods for solving second degree equations.

Notes

Chapitre de l’ouvrage Les mathématiques éclairées par l’histoire.
Il est également paru traduit en anglais dans Let History into the Mathematics Classroom.

Une version texte intégral est en téléchargement sur le site https://hal.science/hal-01186485

Données de publication

Éditeur Vuibert, ADAPT Editions Paris , 2012 Format 16 cm x 24 cm, p. 131-148 Index Bibliogr. p. 148-148

ISBN 2-311-00861-7 (Vuibert) – 2-35656-029-7 (ADAPT) EAN 9782311008616 (Vuibert) – 9782356560292 (ADAPT)

Public visé enseignant, formateur Niveau 2de, lycée Âge 15

Type chapitre d’un ouvrage Langue français Support papier

Classification